AMSTERDAM – Bierbrouwer Heineken voert de komende vijf jaar nog eens zeker 2 miljard euro aan kostenbesparingen door. Die komen bovenop de ruim 3 miljard euro die het concern de afgelopen jaren al bespaarde. Met een nieuwe strategie wil Heineken meer focus leggen op innovatie en technologie om te groeien ondanks tegenvallende verkoopcijfers.
Heineken kondigde eerder deze maand al de reorganisatie van het Amsterdamse hoofdkantoor aan, die zo’n vierhonderd banen raakt. Bij de vorige besparingsronde, ingezet in 2021, verdwenen zo’n driehonderd banen in Nederland en 8000 wereldwijd. Over het totale aantal doet Heineken nu geen mededeling, het bedrijf was niet direct bereikbaar.
Heineken wil met de jaarlijkse kostenbesparingen van 400 tot 500 miljoen euro een “wendbaardere, meer verbonden en toekomstbestendigere organisatie creëren”. Ook wil het bedrijf de uitbreiding van het bedrijfsonderdeel Heineken Business Services (HBS) versnellen. In mei werd nog bekend dat dit bedrijfsonderdeel wordt uitgebreid met een nieuw servicecentrum in het Indiase Hyderabad.
Lagere bierverkoop
De bierbrouwer meldde woensdag een opnieuw flink lagere bierverkoop in het afgelopen kwartaal. Het bedrijf heeft last van de grote economische onzekerheid wereldwijd, maar verwacht dat de vraag herstelt als de omstandigheden normaliseren.
“We transformeren ons bedrijf fundamenteel om voorop te blijven lopen in een steeds grilligere geopolitieke en economische omgeving. Op de lange termijn heeft bier bewezen een veerkrachtig product te zijn, dat zich altijd herstelt na elke grote neergang”, zegt Dolf van den Brink in een persbericht over de strategie, in aanloop naar een investeerdersdag in Sevilla donderdag.