BERLIJN – Duitse transportverzekeraars slaan alarm over een forse toename van zogeheten fake-carriers: criminelen die zich voordoen als betrouwbare vervoerders, maar complete vrachtwagenladingen laten verdwijnen. Volgens de Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (GDV) loopt de schade inmiddels in de honderden miljoenen euro’s per jaar.
Elke drie dagen een lading verdwenen
In de eerste zeven maanden van 2025 registreerden verzekeraars al 88 gevallen van fake-carriers – net zoveel als in heel 2024. Gemiddeld bedraagt de schade bijna 200.000 euro per geval.
“Dat betekent dat in Duitsland momenteel elke drie dagen een complete vrachtwagenlading verdwijnt. Alleen dit jaar al komt dat neer op een schade van circa 18 miljoen euro”, aldus GDV-hoofddirecteur Jörg Asmussen.
Werkwijze van criminelen
De fraudeurs gaan professioneel en digitaal geraffineerd te werk. Ze richten schijnbedrijven op, kapen accounts op vrachtenbeurzen of gebruiken gestolen identiteiten van bestaande transportbedrijven. Vaak is een kleine aanpassing in contactgegevens al voldoende, zoals het verwisselen van een domeinextensie van “.de” naar “.com”.
Na het binnenhalen van een opdracht wordt de lading conform afspraak opgehaald – maar vervolgens nooit afgeleverd. Vooral elektronica, auto-onderdelen, maar ook alledaagse goederen zoals tuinmeubelen, textiel en zuivelproducten zijn geliefde doelwitten.
Stijgende schadebedragen
De gemiddelde schade per geval steeg in een jaar tijd van 130.000 naar bijna 200.000 euro. Volgens Asmussen toont dit de toenemende professionaliteit van de criminelen en de groeiende risico’s voor opdrachtgevers.
“Fake-carriers zijn een serieus risico voor de toeleveringsketen en veroorzaken hoge economische schade”, aldus Asmussen.
Advies: scherpere controle van onderaannemers
De GDV roept bedrijven op tot uiterste voorzichtigheid bij het inschakelen van onderaannemers. Controle van handelsregistergegevens, adresgegevens en identiteitsdocumenten is essentieel. De brancheorganisatie publiceerde hiervoor preventietips en werkt momenteel aan aanvullende controles tegen digitale identiteitsfraude, zoals het kapen van accounts op vrachtenplatforms.
26.000 ladingen per jaar gestolen
Ladingsdiefstal is al lang geen incident meer. Volgens schattingen van economische verenigingen en de GDV worden in Duitsland jaarlijks bijna 26.000 vrachtwagenladingen gestolen – gemiddeld één iedere 20 minuten.
De directe schade aan goederen bedraagt zo’n 1,3 miljard euro per jaar. Daarbovenop komt nog eens 900 miljoen euro aan gevolgschade, zoals contractboetes, omzetverliezen en productiestilstand.