STOCKHOLM – De kwetsbaarheid van spoorweginfrastructuur voor sabotage en schade door weersomstandigheden vraagt om nieuwe oplossingen. Vooral bovengronds aangelegde signaal-, energie- en communicatiekabels blijken een risico voor de betrouwbaarheid van het spoor. Spooroperators kunnen hun netwerken aanzienlijk veiliger en robuuster maken door deze kabels in de spoorbaan te installeren, stelt Railcare.
Minder sabotage, minder storingen
Door kabels ondergronds in de spoordijk aan te brengen, neemt niet alleen het risico op sabotage af, maar worden ook weersgerelateerde schades en storingen beperkt. Dit zorgt voor een hogere beschikbaarheid van het netwerk, meer veiligheid voor reizigers en een spoorwegsysteem dat beter bestand is tegen toekomstige uitdagingen.
“Wij zien een duidelijke kans voor de spoorsector om zowel veiligheid als robuustheid te vergroten door kabels in de spoorbaan te verleggen,” zegt Jonny Granlund, Business Area Manager bij Railcare. “De groeiende focus op nationale veiligheid en veerkracht onderstreept de noodzaak om proactief te handelen.”
Snelle en veilige installatie
Railcare maakt gebruik van high vacuum excavation-technologie om de kabels efficiënt en veilig onder de spoorbaan te installeren. Het werk kan snel worden uitgevoerd zonder schade aan bestaande infrastructuur of andere leidingen in de grond. Belangrijk voordeel is dat de sporen direct na installatie weer volledig operationeel zijn.
Een bemanning van slechts twee machinisten kan complexe taken, zoals het aanleggen van kabeldoorvoeren onder het spoor, binnen enkele minuten afronden. De technologie is bovendien inzetbaar voor uiteenlopende werkzaamheden, zoals reballasten op bruggen, in tunnels, bij wissels, in meer-sporige trajecten of in natte spoorbedden – zonder dat rails of dwarsliggers verplaatst hoeven te worden.
Bewezen technologie
De methode van Railcare is al tientallen jaren ontwikkeld en getest in de praktijk. De techniek levert krachtige en precieze resultaten, terwijl de impact op zowel de infrastructuur als de werkomgeving minimaal blijft.
Granlund besluit: “Onze ambitie is om bij te dragen aan een veiliger, moderner en toekomstbestendig spoorwegsysteem, waarbij innovatieve technologie de betrouwbaarheid en veiligheid ondersteunt.”