ROTTERDAM – Het nieuwste schip van Stena Line, Stena Connecta, is op 16 oktober officieel gedoopt op de CMI scheepswerf in Weihai, China. Het schip begint binnenkort aan een reis naar haar thuishaven op de Ierse Zee. Samen met Stena Futura, die in september in de vaart kwam, vergroten deze twee nieuwe vrachtschepen de vrachtcapaciteit op de route Belfast–Heysham met 40 procent.
De ceremonie werd bijgewoond door: Stena Line CEO Niclas Mårtensson, leden van het directieteam van Stena Line en Stena AB-eigenaar Dan Sten Olsson.
“Met grote trots vieren we vandaag opnieuw een mijlpaal voor onze vloot en ons bedrijf. Stena Connecta en haar zusterschip zijn voorzien van de nieuwste technologie en zullen niet alleen een cruciale rol spelen in het behouden van transportverbindingen tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk, maar ook een belangrijke bijdrage leveren aan ons duurzaamheidsdoel: een reductie van de CO₂-uitstoot met 30 procent tegen 2030,” aldus Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line.
Hybride technologie
Stena Connecta is een New Max RoRo-schip gebouwd voor maximale vrachtcapaciteit, met 2.800 laanmeters verdeeld over een lengte van 147 meter. Het schip beschikt over een multi-hybride voortstuwingssysteem dat het gebruik van batterijvermogen, biobrandstof en methanol mogelijk maakt. Daarnaast is het uitgerust met twee Norsepower Rotor zeilen (28 x 4 meter), die op de route tussen Belfast en Heysham tot 9 procent brandstof besparen. Ook de Stena Futura is gereed voor de installatie van deze zeilen.
Versterking connectie over de Ierse Zee
Stena Line is de grootste ferrymaatschappij opererend op de Ierse Zee, met een vloot van 13 schepen (inclusief Stena Connecta). Het bedrijf voert tot 238 wekelijkse afvaarten uit, met een uitgebreid netwerk van routes, waaronder passagiers- en vrachtdiensten van Belfast naar Cairnryan en Liverpool, Dublin naar Holyhead, en Rosslare naar Fishguard, evenals vrachtroutes van Belfast naar Heysham en Dublin.
Dit jaar viert Stena Line 30 jaar operaties op de Ierse Zee, waarin het bedrijf een belangrijke rol heeft gespeeld in het ondersteunen van handel in de regio.
“Onze investering in Stena Connecta en Stena Futura toont ons sterke vertrouwen in de verdere groei van de Ierse Zee-regio. Deze schepen zijn geproduceerd naar aanleiding van een toenemende vraag naar vrachtcapaciteit op onze routes,” voegt Niclas Mårtensson toe.
Stena Connecta zal binnenkort beginnen aan haar reis van China naar de Ierse Zee, een tocht die naar verwachting enkele weken zal duren. Het schip zal vanaf januari 2026 in reguliere dienst komen op de Belfast–Heysham-route.
Feiten – Stena Connecta
• Lengte: 147 m
• Breedte: 26,3 m
• Bouwjaar: 2023–2025
• Passagierscapaciteit: 12
• Bemanning: 26
• Vrachtcapaciteit: 2.848 laanmeters
• Route: Belfast – Heysham (ongeveer 12 afvaarten per week)