Ondanks het aanhoudende chauffeurstekort in Europa blijkt dat de meeste vrachtwagenchauffeurs hun beroep nog altijd met passie uitoefenen. Dat blijkt uit een onderzoek van IRU en Truckfly by Michelin, waarvoor in 2024 ruim 1.100 chauffeurs in zeven Europese landen zijn ondervraagd.
Uit de resultaten komt naar voren dat 81 procent van de chauffeurs tevreden is met hun werk. Toch zegt slechts 14 procent het beroep actief aan te bevelen aan vrienden of familie. De kloof tussen persoonlijke tevredenheid en de bereidheid om anderen te enthousiasmeren, wijst volgens de onderzoekers op structurele problemen in de sector.
Belangrijkste knelpunten
Uit de barometer blijkt dat chauffeurs vooral hinder ondervinden van:
- Gebrek aan veilige en goed uitgeruste parkeerplaatsen – door 90 procent van de ondervraagden genoemd als (zeer) belangrijk probleem.
- Negatieve behandeling op laad- en losplaatsen – meer dan 80 procent ervaart dit als een groot knelpunt.
- Het slechte imago van het beroep – eveneens door meer dan 80 procent aangemerkt als een belangrijke factor.
Daarnaast worden lange periodes van huis en het gebrek aan maatschappelijke waardering veelvuldig genoemd als redenen waarom chauffeurs het beroep niet snel zouden aanbevelen.
Vrouwen en jongeren positiever
Hoewel vrouwen slechts 4 procent van het totale aantal Europese vrachtwagenchauffeurs uitmaken, blijkt uit het onderzoek dat zij over het algemeen vaker tevreden zijn en het beroep sneller zouden aanbevelen dan hun mannelijke collega’s. Volgens de onderzoekers laat dit zien dat de sector baat heeft bij het wegnemen van toetredingsdrempels voor vrouwen.
Een vergelijkbaar beeld geldt voor jonge chauffeurs: ook zij zijn positiever over hun werkervaring. Toch is het aantal jonge instromers beperkt. Slechts 4 procent van de chauffeurs is jonger dan 25 jaar, terwijl meer dan een derde van de beroepsgroep inmiddels ouder is dan 55 jaar. Daarmee staat de sector voor een forse verjongingsuitdaging.
Oproep tot actie
Volgens Stéphane Rabiller, CEO van Truckfly by Michelin, sturen de resultaten een duidelijk signaal: “Achter de cijfers over het chauffeurstekort staan mannen en vrouwen die houden van hun vak. Maar ze verwachten meer erkenning, betere voorzieningen en een modernere uitstraling van het beroep.”
Rabiller benadrukt dat vooral werkgevers een sleutelrol spelen. Investeringen in veilige parkeervoorzieningen, betere werkomstandigheden en respectvolle omgang met chauffeurs zijn volgens hem essentieel om de sector aantrekkelijker te maken.
Conclusie
Het onderzoek laat zien dat vrachtwagenchauffeurs zich ondanks moeilijke omstandigheden sterk verbonden voelen met hun beroep. Maar als Europa de komende jaren nieuwe generaties chauffeurs wil aantrekken, moet er fors worden geïnvesteerd in werkomstandigheden, imago en faciliteiten. Alleen zo kan het beroep toekomstbestendig worden gemaakt.