Clicky

donderdag 16 oktober 2025 - 02:41 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSLuchtvaartPolitiek Zuid-Holland laat vliegveld Rotterdam voorlopig met rust

Politiek Zuid-Holland laat vliegveld Rotterdam voorlopig met rust

DEN HAAG – De Zuid-Hollandse politiek wil dat het vliegverkeer rond Rotterdam The Hague Airport (RTHA) omwonenden minder overlast bezorgt, maar stelt voorlopig geen harde eisen. De meeste partijen vinden dat het vliegveld in Rotterdam goede stappen zet met de voorstellen in het recent aangevraagde luchthavenbesluit, zoals minder nachtvluchten en beperking van het aantal vluchten in de vroege ochtend en late avond.

GroenLinks-PvdA, D66 en Partij voor de Dieren willen graag dat de luchthaven verdwijnt, zodat hier ruimte komt voor woningbouw. “Maar we hebben daar in de coalitie afspraken over gemaakt, er zit een limiet aan hoe ver we deze periode kunnen gaan”, zei Lars Klappe van GroenLinks-PvdA, de grootste coalitiepartij. “Hopelijk kunnen we in een nieuwe coalitieperiode afspraken maken over daadwerkelijke sluiting.”

Een motie van PvdD om RTHA “zo snel mogelijk” te sluiten, werd weggestemd (9-41). Ook het voorstel van GroenLinks-PvdA om te pleiten voor “een significante vermindering” van het totale aantal vluchten en geen zakenvluchten toe te staan tussen 23.00 en 07.00 uur, haalde het niet (17-33). “Het plan dat RTHA heeft ingediend bij het ministerie van I&W voldoet in grote mate al aan de ‘minder hinder’ waar wij over praten”, zei gedeputeerde Arne Weverling (luchtvaart, VVD).

GroenLinks-PvdA, BBB, VVD en CDA hebben in hun coalitieakkoord afgesproken de maatschappelijke en economische waarde van het vliegveld te laten onderzoeken. Ze willen ook weten welke alternatieven er mogelijk zijn op deze locatie ten noorden van Rotterdam, zoals woningbouw. Eind volgend jaar worden de resultaten hiervan verwacht.

De Provinciale Staten debatteerden woensdag niet alleen over RTHA, maar ook over de geluidshinder van Schiphol die inwoners in het noordwesten van de provincie ervaren. Zuid-Holland heeft geen zeggenschap over beide vliegvelden, maar praat wel mee over beslissingen die het Rijk hierover neemt. Een meerderheid (31-19) riep het college op te pleiten voor vermindering van het aantal vluchten op Schiphol en meer spreiding over de diverse banen. De Staten willen ook dat er “een fijnmazig netwerk” van (burger)meetpunten voor vliegtuiggeluid komt. “Het is onbestaanbaar dat mensen in onze provincie aan de randen van de nacht wakker liggen omdat anderen zo nodig naar een toeristische bestemming moeten vliegen”, zei Steven Datema (ChristenUnie).

ViaANP

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×