Clicky

woensdag 3 december 2025 - 14:03 uur
HomeMEER NIEUWSFinancieelDHL Global Connectedness Tracker 2025: Wereldhandel blijft groeien ondanks Amerikaanse tariefverhogingen

DHL Global Connectedness Tracker 2025: Wereldhandel blijft groeien ondanks Amerikaanse tariefverhogingen

BONN/NEW YORK – De wereldhandel blijkt verrassend veerkrachtig, ondanks de hoge Amerikaanse importtarieven die onder president Trump zijn ingevoerd. Dat blijkt uit de DHL Global Connectedness Tracker 2025, opgesteld in samenwerking met de NYU Stern School of Business.

Uit de speciale update van de monitor, gebaseerd op ruim 20 miljoen datapoints, blijkt dat de internationale handel in de eerste helft van 2025 sneller groeide dan in enig ander halfjaar sinds 2010 (met uitzondering van het herstel na de coronapandemie).

Handel verschuift, maar breekt niet

De Amerikaanse tariefverhogingen drukken de vooruitzichten voor Noord-Amerika: de prognose voor de handelsgroei daar is gedaald van 2,7% begin dit jaar naar 1,5% in september. Voor Zuid- en Centraal-Amerika en de regio Midden-Oosten & Noord-Afrika zijn de vooruitzichten juist positief bijgesteld, onder andere door toegenomen olie-export.

Opvallend is dat China de dalende export naar de VS volledig wist te compenseren met hogere leveringen aan de ASEAN-landen, de EU en Afrika. Ook wereldwijd blijft de handel op een hoog niveau, mede doordat veel landen de Amerikaanse lijn van brede tariefverhogingen niet volgen.

Geen splitsing wereldeconomie

Hoewel de directe handelsbanden tussen de VS en China verzwakken, laat het rapport geen grote tweedeling zien van de wereldeconomie in rivaliserende machtsblokken. Rusland blijft grotendeels losgekoppeld van westerse markten, maar wereldwijd blijven handelsstromen divers.

Ook wordt de handel niet regionaler: de gemiddelde afstand die goederen afleggen bereikte met 5.000 kilometer een recordhoogte. Het aandeel van intraregionale handel daalde zelfs tot een historisch dieptepunt van 51 procent.

Vooruitzichten tot 2029

Volgens DHL blijft de mondiale handel tot 2029 groeien met een gemiddelde van 2,5% per jaar. Daarmee blijft de groei op het niveau van het afgelopen decennium, ondanks de protectionistische maatregelen van de VS.

John Pearson, CEO van DHL Express: “Handelsbarrières zijn nooit in het belang van de wereld. Toch onderschatten we vaak de creativiteit van bedrijven en consumenten die over grenzen heen zaken willen doen. DHL staat klaar om klanten te helpen de kansen in internationale markten te benutten.”

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×