BRUSSEL – Vier grote Europese brancheorganisaties uit de wegtransport-, expediteur-, verladers- en koelketensector hebben de Europese Commissie opgeroepen af te zien van verplichte zero-emissie vrachtautodoelen. Volgens hen dreigen dergelijke maatregelen de groene transitie van Europa juist te ontregelen zolang de randvoorwaarden nog niet op orde zijn.
In een gezamenlijke brief aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen benadrukken de ondertekenaars – IRU, CLECAT, de European Shippers’ Council en de Global Cold Chain Alliance – dat zij volledig achter de klimaatdoelstellingen van de EU staan, maar waarschuwen dat vraaggestuurde verplichtingen het marktproces verstoren en onnodige druk leggen op vervoerders en verladers.
“Geen voertuigen kopen die je niet kunt gebruiken”
“Wij delen de klimaatdoelen van de EU. Maar echte vooruitgang komt van het creëren van de juiste voorwaarden, niet van straffende verplichtingen,” zegt IRU EU-directeur Raluca Marian.
“Verplichte aankoopdoelen zullen het wegvervoer niet verduurzamen. Niemand koopt voertuigen die niet inzetbaar zijn of waarmee een bedrijf failliet zou gaan. De transitie moet eerlijk, haalbaar en economisch verantwoord zijn.”
Groei ondanks belemmeringen
De registratie van zero-emissie vrachtwagens in de EU nam begin 2025 toe, ondanks een daling in de totale verkoop van zware voertuigen. Volgens de organisaties laat dit zien dat de sector vooruitgang boekt waar de omstandigheden dit toelaten. Grote obstakels blijven echter de beperkte laadnetwerken, onvoldoende capaciteit van het elektriciteitsnet en de hoge aanschafprijzen van voertuigen.
Bindende aankoop- of gebruiksdoelen zouden vooral een zware last leggen op kleine en middelgrote bedrijven (mkb) en micro-ondernemingen, die meer dan 95 procent van Europa’s circa 600.000 wegvervoerders uitmaken. Deze bedrijven hebben volgens de organisaties de minste mogelijkheden om extra kosten op te vangen, waardoor de hele logistieke keten geraakt zou worden.
Daarnaast wijzen de ondertekenaars op specifieke technische en operationele uitdagingen in sectoren zoals koeltransport, bouwlogistiek en chemisch vervoer. Een uniforme verplichting zou voor deze segmenten onpraktisch en economisch schadelijk zijn.
Oproep tot alternatieve maatregelen
In plaats van verplichte doelen pleiten de organisaties voor:
- Gerichte aankoopsubsidies om zero-emissie vrachtwagens betaalbaarder te maken.
- Versnelde investeringen in zowel depot- als publieke laadinfrastructuur.
- Een coherent financieringskader waarbij opbrengsten uit instrumenten zoals de Eurovignet-richtlijn en ETS 2 direct terugvloeien naar verduurzaming van het wegvervoer.