Clicky

vrijdag 10 oktober 2025 - 17:53 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSLuchtvaartSchiphol verandert merkidentiteit

Schiphol verandert merkidentiteit

SCHIPHOL – Met een nieuwe uitstraling in de terminal en online wil Schiphol reizigers meer rust, overzicht en herkenbaarheid bieden. De nieuwe merkidentiteit is onderdeel van een grootschalig verbeter- en investeringsprogramma dat de kwaliteit van de luchthaven de komende jaren naar een hoger niveau brengt.

Schiphol investeert in een luchthaven die klaar is voor de toekomst. Met betere infrastructuur, meer ruimte en een sterkere beleving voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en medewerkers. De vernieuwde stijl ondersteunt deze koers en geeft de luchthaven een herkenbaar en consistent gezicht, zowel fysiek als digitaal.

Today is the day

Met het centrale merkidee ‘Today is the day’ laat de luchthaven zien dat op Schiphol elke dag in het het teken staat van het maken van het verschil voor de reiziger. ‘Today is the day’ draait om het gevoel dat reizigers ervaren op belangrijke momenten: de dag van vertrek, thuiskomst of ontmoeting. De spanning van een nieuw avontuur, de vreugde van een weerzien of het begin van iets groots. Schiphol wil dat die dag soepel en prettig verloopt met overzicht en vertrouwen.

Schiphol is ooit ontworpen rondom de behoeften van de reizigers: tijdens het reisproces moet de luchthaven rust en duidelijkheid bieden. Met de vernieuwde visuele identiteit brengt Schiphol een gevoel van kwaliteit terug. Het nieuwe ontwerp zorgt voor herkenbaarheid in alle uitingen, van schermen in de terminal tot informatie op de telefoon.

Arthur Reijnhart, Chief Commercial Officer: “De vernieuwde merkidentiteit is de visuele vertaling van onze ambitie. We maken de luchthaven weer overzichtelijk en herkenbaar en brengen rust terug in de reiservaring. Daarmee zetten we een belangrijke stap naar een luchthaven van kwaliteit. Schiphol is een thuishaven voor wereldreizigers en samen met alle collega’s op de luchthaven maken wij iedere dag die bijzondere reisdag mogelijk.”

Zichtbare verbeteringen

De nieuwe merkstijl verschijnt de komende dagen op Schiphol Plaza, in de aankomsthallen, bij de eerste elektrische bussen en vanaf 14 oktober ook op de digitale kanalen. Dit najaar volgen de gevels van vertrekhal 1, 2 en 3. In de komende twee tot drie jaar wordt de vernieuwde identiteit stapsgewijs doorgevoerd in de hele luchthaven, zodat de Schiphol-beleving consistent en kwalitatief sterker wordt.

Marnix Fruitema, Chairman of the Barin: “Nederland wil weer trots zijn op de luchtvaart en Schiphol. De vernieuwde uitstraling van Schiphol doet recht aan de duizenden werknemers van Schiphol, de luchtvaartmaatschappijen en de miljoenen reizigers die de luchtvaart een warm hart toedragen. Het geld dat Schiphol investeert in de toekomst moet onze luchthaven weer de plek opleveren die Nederland verdient, één van de top drie luchthavens in Europa. Daar zijn reizigers maar ook de luchtvaartmaatschappijen mee gediend.”

Creatie

Voor de nieuwe uitstraling grijpt Schiphol terug op de ontwerpprincipes die de luchthaven al sinds de jaren zestig kenmerken: duidelijkheid, eenvoud, toekomstgerichtheid en een onmiskenbaar Nederlandse uitstraling. In het vernieuwde logo staan twee elementen centraal: de oranje lijn en de cirkel met de letters AMS, die verwijzen naar de internationale IATA-code van Schiphol en direct herkenbaar zijn voor reizigers van over de hele wereld. De oranje lijn vormt een verbindend element in alle uitingen.

Het hernieuwde merk is tot stand gekomen in een geïntegreerde samenwerking met meerdere partners. Met Eastwood Brand Consultancy is de merkstrategie opgezet, de visuele merkidentiteit is ontworpen met Thonik en met ACE is de merkcommunicatie ontwikkeld.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×