Clicky

donderdag 9 oktober 2025 - 17:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerZwartboek Belgische autosnelwegparkings: 'Onveilig, onvoldoende en oncomfortabel'

Zwartboek Belgische autosnelwegparkings: ‘Onveilig, onvoldoende en oncomfortabel’

ANTWERPEN – De Belgische transportvakbond BTB-ABVV heeft haar elfde Zwartboek over de staat van de autosnelwegparkings in België gepubliceerd. De belangrijkste conclusie luidt opnieuw: de parkings zijn vaak onveilig, onvoldoende en oncomfortabel. Volgens de vakbond is het hoog tijd dat beleidsmakers, werkgevers en opdrachtgevers hun verantwoordelijkheid nemen om de situatie structureel te verbeteren.

Onderzoek op meer dan 50 parkings

Voor het rapport bezocht BTB-ABVV de afgelopen twee jaar meer dan vijftig parkings in binnen- en buitenland. Sommige Belgische parkings werden meermaals gecontroleerd. De resultaten zijn volgens de bond zorgwekkend: slechts 20 procent van de ondervraagde chauffeurs geeft aan zich nooit onveilig te voelen tijdens een overnachting. Vooral ’s nachts ervaren veel chauffeurs een gebrek aan veiligheid. Daarnaast blijven tekorten aan parkeerplaatsen en basisvoorzieningen hardnekkige problemen.

Beleidsaanbevelingen

Het Zwartboek bevat een reeks voorstellen om de situatie te verbeteren, waaronder:

  • Een federaal masterplan voor truckparkings
  • Certificering van Belgische parkings volgens Europese SSPA-normen
  • Basisvoorzieningen op alle snelwegparkings
  • Realtime parkeerinformatie in heel België
  • Meer sociale controle en veilige omgevingen
  • Integratie van parkeerbeleid in het Safe Rates-model
  • Hotelfaciliteiten om naleving van de Europese rusttijdenregels mogelijk te maken

BTB-ABVV benadrukt dat de Belgische overheid al aanzienlijke inkomsten ontvangt uit de kilometerheffing voor vrachtwagens en autocars. Volgens de bond moet dit geld beter worden besteed aan infrastructuur en faciliteiten voor chauffeurs.

‘Noodkreet en leidraad’

Adjunct-federaal secretaris Tom Peeters noemt het rapport “een noodkreet naar het beleid, maar ook een leidraad voor iedereen die wil bouwen aan een rechtvaardig en menselijk parkeerbeleid”. BTB-voorzitter Frank Moreels voegt daaraan toe: “Het is hoog tijd dat de overheid de opbrengsten van de kilometerheffing inzet voor wat ze bedoeld zijn: betere infrastructuur en voorzieningen voor de transportsector.”

De vakbond roept op tot een toekomstgerichte planning, ondersteund door zowel nationale middelen als Europese financiering. Lokale beleidsverantwoordelijken, Vlaamse parlementsleden en Belgische Europarlementariërs hebben volgens de BTB hun steun al uitgesproken.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×