ROTTERDAM – Het werk in grote containerterminals in de Rotterdamse haven komt door een staking van sjorders grotendeels tot stilstand. Dat zeggen sjordersbedrijven Matrans en ILS.
Sinds woensdagmiddag hebben sjorders, die verantwoordelijk zijn voor het losmaken en vastzetten van containers op schepen en kades, voor 48 uur het werk neergelegd.
De werkgevers noemen de werkonderbreking “onterecht” en “zeer schadelijk” en voorzien dat ook andere bedrijven in de containerketen de dupe zullen worden. De sjorbedrijven denken dat er door het neerleggen van het werk een wachtrij van schepen voor de haven zal ontstaan.
“Het logistieke proces wordt gigantisch verstoord”, zegt algemeen directeur Erik Bouwens van Matrans. Het werk droogt op, legt hij uit. “Als je niet kan sjorren, kan je niet laden en lossen. Nieuwe boten krijg je niet meer behandeld.” Aan de landzijde gaat de afhandeling van containers wel gewoon door, zegt hij.
De sjorders staken voor een betere cao. Vakbond FNV eist een loonsverhoging van 7 procent en wil dat de lonen meestijgen met de inflatie. Volgens Matrans en ILS zijn de looneisen “buitensporig” en verdienen sjorders bovenmodaal.
De werkgevers hebben een verhoging aangeboden van 4 en 6 procent per jaar. De afgelopen vier jaar zijn de lonen volgens de bedrijven al met ongeveer een kwart gestegen. “De buitensporige looneisen van de FNV leiden tot nog hogere prijzen en de kans dat onze klanten bereid zijn die te betalen, is klein. Wij denken dat de grens bereikt is”, aldus de werkgevers.
Matrans en ILS verzorgen al het sjorwerk in de Rotterdamse haven. FNV-bestuurder Niek Stam stelde kort na aanvang van de staking dat er geen sjorder meer aan het werk was. Bij de beide bedrijven zijn ongeveer zevenhonderd mensen in dienst.
Het Havenbedrijf Rotterdam kon woensdag nog geen inschatting geven van de impact van de staking.