AMSTERDAM – De belangstelling voor de AanZET-subsidie, bedoeld voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens, is in het derde kwartaal van 2025 ongekend hoog geweest. Binnen één dag was het volledige budget van 30 miljoen euro vergeven. Dat is een duidelijke versnelling ten opzichte van begin dit jaar, toen het beschikbare bedrag van 35,4 miljoen euro pas na drie dagen op was.
Volgens Erik Slaaf, sectorspecialist Transport, Logistics & Mobility bij ING, wijst de snelle uitputting van het budget op een forse toename van het aantal bedrijven dat subsidie aanvraagt. “Omdat bedrijven per dag slechts één aanvraag mogen indienen, zien we dat er veel meer transporteurs zijn die nu hun kans wagen. Waar in eerdere rondes vaak nog meerdere voertuigen per bedrijf werden gehonoreerd, komt het nu voor dat bedrijven zelfs worden uitgeloot en helemaal geen subsidie krijgen,” aldus Slaaf.
De run op de subsidie hangt volgens hem nauw samen met de invoering van de vrachtwagenheffing in 2026. Deze heffing, waarbij transporteurs per gereden kilometer gaan betalen, maakt dieselkilometers fors duurder.
De opbrengsten van de heffing worden deels gebruikt om het AanZET-budget te vergroten. Voor volgend jaar is het subsidiebudget verhoogd naar maar liefst 156 miljoen euro.
“De urgentie is duidelijk,” zegt Slaaf. “Wie wil verduurzamen, moet snel schakelen. De volgende subsidieronde staat al eind januari 2026 gepland. Ondernemers doen er goed aan zich nu al voor te bereiden.”