BRUSSEL – De Europese Commissie heeft donderdag een gericht wijzigingsvoorstel gepresenteerd voor de EU-regels rond tolheffing en gebruiksvergoedingen (de zogenoemde Eurovignetrichtlijn, Richtlijn 1999/62/EG). Het doel is om bepaalde bepalingen in de wetgeving duidelijker, eenvoudiger en preciezer te maken.
Met de aanpassing wil de Commissie de bestaande regels beter afstemmen op de nieuwste wetgeving rond de CO₂-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Daarmee blijft de oorspronkelijke doelstelling van de richtlijn behouden: een consistent en kwalitatief hoogwaardig Europees juridisch kader dat zowel nationale overheden als bedrijven meer rechtszekerheid biedt.
Achtergrond
De Eurovignetrichtlijn regelt de heffing van tol en gebruiksvergoedingen voor het gebruik van weginfrastructuur in de EU. De richtlijn is gebaseerd op het principe de vervuiler betaalt en de gebruiker betaalt. Dat betekent dat lidstaten wegheffingen kunnen differentiëren op basis van onder andere de milieuprestaties van voertuigen.
Met de eerdere wijziging in 2022 (Richtlijn (EU) 2022/362) werd het mogelijk om toltarieven te koppelen aan de CO₂-uitstoot van vrachtwagens. Het nu voorgestelde amendement verduidelijkt en vereenvoudigt die regels, zodat lidstaten deze systematiek beter kunnen toepassen en transportbedrijven duidelijker inzicht krijgen in hun rechten en verplichtingen.
Vervolg
Het voorstel wordt nu behandeld door het Europees Parlement en de Raad van de EU in de gewone wetgevingsprocedure.