Clicky

donderdag 2 oktober 2025 - 13:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerTLN waarschuwt voor stapeling van kosten: vrachtwagenheffing verergert druk op sector

TLN waarschuwt voor stapeling van kosten: vrachtwagenheffing verergert druk op sector

De kosten in het wegvervoer blijven ook de komende jaren stevig oplopen. Dat blijkt uit het rapport Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026 van onderzoeksbureau Panteia. Voor 2026 wordt een stijging verwacht van 3,4 tot 4,8 procent, exclusief brandstof en vrachtwagenheffing. Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt dat de structureel hogere kostprijs ondernemers dwingt om realistische tarieven te hanteren.

Vrachtwagenheffing in 2026

Een belangrijke kostenpost die daar nog bovenop komt, is de vrachtwagenheffing die halverwege 2026 wordt ingevoerd. Afhankelijk van voertuigtype en ritprofiel kan deze heffing oplopen tot bijna 10 procent extra kosten. Voor zero-emissievoertuigen ligt het tarief aanzienlijk lager.

Stijgende loonkosten, rente en verzekeringen

Volgens Panteia stijgen de loonkosten in 2025 met 5,5 procent en in 2026 met nog eens 6,1 procent. Dit is gebaseerd op de verwachtingen van het Centraal Planbureau, dat uitgaat van een loonstijging van 4,2 procent per 1 januari 2026. Dat wordt deels gecompenseerd door lagere sociale lasten, maar de waarde van vakantiedagen en meer-uren van deeltijdmedewerkers zorgen juist voor extra kosten.

Ook andere lasten nemen verder toe: de rente voor materieel stijgt naar verwachting met 20 procent en de verzekeringskosten met ruim 7 procent. “Het tempo van de stapeling is ongekend,” zegt Roger van Straaten van TLN. “Zonder realistische tarieven en voorspelbaar beleid droogt de investeringsruimte op.”

Advies van TLN

TLN adviseert transportondernemers en verladers om in hun gesprekken tijdig rekening te houden met de hogere kostprijs. De rapportage van Panteia kan daarvoor als onderbouwd rekeninstrument dienen. Alleen door eerlijke tarieven af te spreken, blijft het volgens de brancheorganisatie mogelijk om te investeren in kwaliteit en verduurzaming.

Daarnaast vraagt TLN in Den Haag om stabiel en voorspelbaar beleid. Daarbij pleit de organisatie voor blijvende toegang tot investeringssubsidies zoals AanZET en SPriLa, een snellere uitbreiding van het elektriciteitsnet en duidelijke tijdslijnen rond nieuwe regelgeving.

Extra aandacht is nodig voor het mkb in de sector, dat volgens TLN vaak de minste onderhandelingsruimte heeft maar wel de volle last van de kostenstijging draagt.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×