Clicky

dinsdag 30 september 2025 - 19:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerEcoDuo-pilot succesvol afgerond: weg vrij voor inzet in de praktijk

EcoDuo-pilot succesvol afgerond: weg vrij voor inzet in de praktijk

BERLIJN/LEHRTE – Na een jaar van intensieve praktijktesten hebben de projectpartners VDA, Schmitz Cargobull, Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Konzernlogistik en TÜV Rheinland de proef met de innovatieve voertuigcombinatie EcoDuo succesvol afgerond. Het systeem heeft zich bewezen in het voor- en natransport van gecombineerd vervoer en kan volgens de betrokken partijen een belangrijke bijdrage leveren aan meer efficiëntie en de verduurzaming van het goederenvervoer.

Twee trailers achter één trekker

De EcoDuo bestaat uit twee standaard-sattelopleggers die met behulp van een zogenoemde Dolly achter één trekker worden gekoppeld. De combinatie heeft een totale lengte van 31,70 meter en een toegestaan totaalgewicht van 40 ton (44 ton in gecombineerd vervoer). Ondanks de lengte voldoet de EcoDuo aan alle veiligheidseisen en kan deze eenvoudig worden ingepast in bestaande logistieke structuren.

Een belangrijk voordeel ten opzichte van bestaande lange vrachtwagenconcepten is dat de opleggers afzonderlijk zonder problemen op de trein geladen kunnen worden. Zo vormt de EcoDuo een directe schakel tussen weg en spoor, waardoor meer transportvolume mogelijk wordt met minder ritten. Dit kan bijdragen aan aanzienlijke CO₂-reductie en verlichting van het chauffeurstekort.

Resultaten en vervolgstappen

Uit de pilot blijkt dat de EcoDuo-combinatie zonder extra inspanning over het spoor vervoerd kan worden. Alleen de terminals moeten worden aangepast om het los- en aankoppelen van de opleggers te faciliteren.

Om de EcoDuo ook structureel in te kunnen zetten, is een aanpassing van de bestaande regelgeving nodig. Het projectconsortium pleit voor de invoering van een nieuwe voertuigcategorie, ‘Type 6’, voor combinaties tot 32 meter lengte. De inzet zou plaatsvinden op een specifiek gedefinieerd wegennetwerk, waarin ook de terminals voor gecombineerd vervoer zijn opgenomen.

Reactie vanuit de sector

“De EcoDuo is een praktijkgerichte oplossing voor meer efficiëntie en klimaatbescherming in het goederenvervoer. De resultaten van het pilotproject tonen aan dat het concept zich naadloos laat integreren in bestaande structuren en zowel ecologisch als economisch overtuigt. Daarmee sluiten we aan bij de verkeers- en klimaatdoelstellingen van de Duitse regering en versterken we het gecombineerd vervoer duurzaam”, aldus VDA-directeur Andreas Rade.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×