Clicky

dinsdag 30 september 2025 - 15:18 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelZeven assige Scania krachtpatser voor Louis Huys Speciaal Transport

Zeven assige Scania krachtpatser voor Louis Huys Speciaal Transport

VENLO – Louis Huys Speciaal Transport en Kraanverhuur uit Venlo heeft een Scania R660 XT in gebruik genomen in een ongebruikelijke configuratie. Het gaat hier namelijk om een 14 X 4 bakwagen. U leest het goed, een zeven-asser met twee aangedreven assen. De indrukwekkende Scania vormt de basis voor een zo mogelijk nog imposantere kraan, namelijk een 450 Ton/meter MPG.

Louis Huys vierde onlangs het zestig jarige jubileum van het bedrijf, waarbij de nieuwe Scania met MPG kraan het middelpunt vormde. De vloot van het bedrijf omvat 15 trucks, van trekkers met verschillende soorten diepladers tot zware autolaadkranen. Tot nu toe was de zwaarste autolaadkraan een 365 Ton/meter machine.

“Dat was toen de zwaarste autolaadkraan in Nederland maar inmiddels zijn de ontwikkelingen verder en vroeg het werk om een nog zwaardere kraan”, aldus eigenaar Peter Huys.

MPG Crane

Het antwoord werd gevonden bij MPG in het Turkse Konya. Daar viel de keuze op de zwaarste ‘Knuckle Boom Crane’ van MPG, de 450.000 9+6. Een machine met 450 Ton/meter liftvermogen en een bereik van maximaal 70 meter. Op 20 meter is de hijscapaciteit nog steeds 13,5 ton en op 33 meter is dat 6,5 ton. Indrukwekkende cijfers dus, maar daar moest een passende truck onder.
Scania af- fabriek als 10×4.

“Wij zijn toen met Scania Venlo gaan kijken wat de mogelijkheden waren. Gezien het totaalgewicht werd de XT serie aangeraden, aangezien die een aangepaste koppeling heeft voor extra zwaar werk, in combinatie met de 660 pk sterke V8 krachtbron. Scania levert dit type af- fabriek met een verstevigd chassis in een 10×4 configuratie, volledig luchtgeveerd”, aldus Huys.

Gezien het totaalgewicht van de rijklare machine van maar liefst 74 ton kwam het voertuig twee assen tekort, en ook een stukje chassis lengte. Typisch een klus voor Veldhuizen Trucks dus, om het chassis zodanig aan te passen dat de kraan een veilige basis kreeg. Daarvoor werd het chassis achter de laatste aangedreven as verlengd, en werden er twee assen bijgeplaatst. As3 is 12 ton’s VT as met sturing vanuit het stuurhuis ,As7 is een 12 Ton’s VT as voorzien van hydraulische sturing zonder elektronica.

Het door Veldhuizen Trucks aangepaste chassis werd naar Turkije verscheept waar de kraan, het extra hulpframe en de volledige opbouw werd verzorgd door MPG, inclusief het spuitwerk.

Zwaarste autolaadkraan van Nederland

Het resultaat is een ronduit indrukwekkende Scania en de zwaarste autolaadkraan van Nederland. Met een totale lengte van 13,55 meter en een eigen gewicht van ruim 75 ton. De aslasten zijn van voor naar achter 10, 10, 12, 12, 12, 10 en 12 ton.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×