Clicky

dinsdag 30 september 2025 - 13:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerSpaanse ATFRIE waarschuwt: laden, lossen en palletuitwisseling vormen risico voor chauffeurs in...

Spaanse ATFRIE waarschuwt: laden, lossen en palletuitwisseling vormen risico voor chauffeurs in Europa

MADRID – De Spaanse branchevereniging voor koel- en vriesvervoer ATFRIE (Asociación Española de Empresarios de Transporte Bajo Temperatura Dirigida) heeft tijdens haar achtste tweejaarlijkse congres en 48e algemene ledenvergadering opnieuw gewezen op de risico’s van het laten uitvoeren van laad- en loswerkzaamheden door vrachtwagenchauffeurs en het verplichte palletuitwisselingssysteem binnen Europa. Volgens de organisatie brengen beide praktijken niet alleen hoge kosten met zich mee, maar vormen ze ook een gevaar voor de gezondheid en het welzijn van chauffeurs.

Sector kwetsbaar

De Spaanse wegtransportsector bestaat voor meer dan de helft uit kleine bedrijven met slechts één vrachtwagen. Volgens ATFRIE maakt dit de sector extra kwetsbaar voor oneerlijke en kostbare praktijken. Hoewel er in Spanje de afgelopen jaren belangrijke verbeteringen zijn bereikt – zoals een verbod op laden en lossen door chauffeurs van voertuigen boven 7,5 ton en beperkingen op palletuitwisseling – blijven de problemen groot op internationaal niveau.

Problemen palletuitwisseling

Het huidige Europese palletuitwisselingssysteem, dat in de jaren tachtig werd ingevoerd, leidt volgens ATFRIE tot:

  • fysieke overbelasting van chauffeurs, die bij één operatie tot bijna 1.000 kilo moeten verplaatsen,
  • hygiënerisico’s door onbehandelde houten pallets die bacteriën of plagen kunnen verspreiden,
  • extra milieubelasting door hoger brandstofverbruik, CO₂-uitstoot, vertragingen en administratieve rompslomp.

Een rapport uit 2020 becijferde dat de jaarlijkse kosten per internationale vrachtwagen door dit systeem fors oplopen, onder meer door ziekteverzuim en productiviteitsverlies.

Oplossing: pooling

ATFRIE pleit voor een alternatief in de vorm van pooling: pallets in beheer bij gespecialiseerde bedrijven die zorgen voor reiniging, herverdeling en voorraadbeheer. Dit model levert volgens de vereniging aanzienlijke voordelen op: betere hygiëne, lagere uitstoot, hogere productiviteit, minder fysieke belasting voor chauffeurs en een aantrekkelijker beroep dat ook de instroom van vrouwen kan bevorderen.

Europese aanpak nodig

Omdat het wegtransport grensoverschrijdend is, dringt ATFRIE aan op Europese harmonisatie van wetgeving om oneerlijke concurrentie tussen lidstaten te voorkomen en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs te verbeteren.

“De kern van het beroep van chauffeur is veilig en waardig rijden, niet het uitvoeren van fysiek zware en vaak onveilige neventaken”, aldus ATFRIE.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×