BRUSSEL – De Europese Unie en Oekraïne hebben besloten de huidige wegvervoersovereenkomst te verlengen tot 31 maart 2027. De overeenkomst werd op 29 juni 2022 gesloten, kort na de Russische invasie van Oekraïne, en moet de handel en het goederenvervoer tussen beide markten versterken.
De regeling maakt het voor Oekraïense vervoerders mogelijk gemakkelijker toegang te krijgen tot de Europese en mondiale markten, door soepelere transit via EU-landen te faciliteren. Omgekeerd profiteren ook Europese vervoerders van toegang tot Oekraïne. De gedeeltelijke liberalisering van het wegvervoer heeft de handelsstromen tussen de EU en Oekraïne de afgelopen jaren aanzienlijk doen toenemen.
Steun voor solidariteitscorridors
De overeenkomst speelt bovendien een rol in de EU-Oekraïne solidariteitscorridors, die van groot belang zijn voor het transport van essentiële goederen zoals brandstoffen en humanitaire hulp. Ook exportproducten als graan, ertsen en staal vinden via deze routes hun weg naar de EU en de wereldmarkt.
Een praktisch voordeel van de overeenkomst is dat er geen bilaterale vergunningen meer nodig zijn voor ritten die onder de regeling vallen. Dat vermindert de administratieve lasten voor zowel de transportsector als de autoriteiten in de lidstaten en Oekraïne.
Groei handel sinds 2022
Volgens Eurostat is de handel via de weg tussen de EU en Oekraïne sinds de invoering van de overeenkomst sterk gegroeid.
- In 2024 bedroegen de EU-importen uit Oekraïne 7,7 miljoen ton (+13 procent ten opzichte van 2021), goed voor een waarde van €10,1 miljard (+12 procent).
- De export vanuit de EU naar Oekraïne steeg tot 7,6 miljoen ton (+11 procent), terwijl de waarde met maar liefst 48 procent toenam tot €33,4 miljard.
Vooral buurlanden Polen, Roemenië en Slowakije zagen hun wegtransport naar Oekraïne sterk groeien: respectievelijk +85 procent, +124 procent en +106 procent ten opzichte van 2021. Alle drie noteerden zij aanzienlijke positieve handelsbalansen.
Harmonisatie wetgeving
Naarmate Oekraïne verder richting EU-lidmaatschap beweegt, zal het land zijn wegtransportwetgeving geleidelijk moeten afstemmen op de Europese regels. Daarmee moet een gelijk speelveld in de transportsector worden gegarandeerd.