DEN HAAG – De ILT roept schippers van binnenvaarttankers op om de afsluiter, ook wel vapour lock valve genoemd, van hun schip te controleren.
Na een signaal is gebleken dat bepaalde importeurs momenteel goedkope, in China gefabriceerde kleppen en monsternameapparatuur op de markt brengen die niet beschikken over de geldige typegoedkeuringen van één van de erkende klassenbureaus.
De ILT heeft verschillende van deze afsluiters in overleg met de bevoegde klassenbureaus in de binnenvaart beoordeeld. De gezamenlijke conclusie luidde dat voor de vapour lock valve een formele typegoedkeuring verplicht is vóórdat deze afsluiters aan boord van ADN-tankschepen mogen worden geplaatst.
Na een signaal is gebleken dat bepaalde importeurs momenteel goedkope in China gefabriceerde kleppen en monsternameapparatuur op de markt brengen die niet beschikken over de geldige typegoedkeuringen van één van de erkende klassenbureaus.
Volgens het ADN, waarin de internationale regels voor het veilig vervoeren van gevaarlijke stoffen over binnenwateren staan (artikel 9.3.x.8.1), moeten tankschepen onder toezicht van een erkend klassenbureau voldoen aan de hoogste eisen voor wat betreft de bouw en veiligheid. Dat geldt dus ook voor de afsluiters op binnenvaarttankers.
De hoge veiligheidsstandaarden moeten in stand worden gehouden en niet goedgekeurde afsluiters mogen dan ook niet worden geïnstalleerd in binnenvaarttankers.
Veiligheidscultuur
Er zijn concrete aanwijzingen dat de goedkope, in China gefabriceerde kleppen al in een aantal schepen zijn ingebouwd. Dit leidt tot misleiding en ondermijnt de veiligheidscultuur binnen het vervoer van gevaarlijke stoffen. Als een schipper twijfelt aan de herkomst van deze afsluiter (zonder typegoedkeuring) wordt geadviseerd om contact te zoeken met een van de klassenbureaus. Zij kunnen de afsluiter beoordelen.