Clicky


Ook Groot-Brittannië onderzoekt mogelijkheid om met gewoon rijbewijs vrachtwagen te mogen rijden

Ook Groot-Brittannië onderzoekt mogelijkheid om met gewoon rijbewijs vrachtwagen te mogen rijden
08-08-2022 13:42 | Buitenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

LONDEN - Nadat de Duitse BGL recentelijk opperde om automobilisten vrachtwagens tot 12 ton te laten besturen zonder extra rijbewijs in de strijd tegen het chauffeurstekort zijn er nu ook in Groot-Brittannië zulke plannen. Transportsecretaris Grant Shapps is in een rondvraag gestart over de vraag of Britse automobilisten zonder extra test vrachtwagens mogen besturen.

In door Brussel gedicteerde regels mochten Britten een voertuig van maximaal 3,5 ton besturen. Hierdoor werden veel bestelwagens en vrachtwagens uitgesloten, evenals minibussen met maximaal 16 zitplaatsen.

Het afgelopen jaar heeft een gebrek aan vrachtwagenchauffeurs in Groot-Brittannië voor een knelpunt in de toeleveringsketen gezorgd, wat heeft geleid tot brandstoftekorten bij benzinepompen en lege schappen in grote supermarkten.

Shapps is van mening dat het versoepelen van de beperkingen rond het besturen van vrachtwagens het aantal chauffeurs zou kunnen vergroten en een tekort aan werknemers zou kunnen verhelpen.

Vóór 1997 mocht iedereen met een rijbewijs voertuigen tot 7,5 ton besturen. In een brief aan parlementsleden schreef de minister van Transport: “Er is gesuggereerd dat nu het VK de Europese Unie heeft verlaten, we misschien alle autobestuurders – niet alleen degenen die vóór 1 januari 1997 geslaagd zijn voor hun examen, het recht willen geven om deze grotere voertuigen te besturen zonder dat een verdere test nodig is.

“Veranderingen in de licentiecategorieën zouden mogelijk een grotere pool van chauffeurs creëren. Ik wil erg graag dit idee onderzoeken en hoe dit in de praktijk kan werken - zonder in dit stadium enige toezeggingen te doen voor wetswijzigingen."

Een partijoverschrijdende groep parlementsleden riep de logistieke sector op om "hun zaakjes op orde te krijgen", inclusief betere overnachtingsfaciliteiten voor chauffeurs en nieuwe opleidingsroutes om meer vervoerders aan te trekken, aangezien de sector te maken heeft met een tekort aan arbeidskrachten.

Onder de voorgestelde 'Supply Chain Levy' zouden grote supermarkten, oliemaatschappijen en online servicegiganten gedwongen kunnen worden om te betalen voor de kosten van nieuwe faciliteiten voor vrachtwagenchauffeurs. Huw Merriman, de conservatieve voorzitter van de commissie, zei: “We dringen er bij de regering op aan moedig te zijn en de sector te dwingen haar zaakjes op orde te krijgen.

"Als de industrie geen verandering teweegbrengt, moet de overheid dat doen en hen de rekening sturen via verhoogde belastingen naar degenen die produceren en verkopen en de meeste winst maken", aldus Huw Merriman.