Clicky


Stakende vrachtwagenchauffeurs op parkeerplaats in Gräfenhausen hebben drie ton aan achterstallig loon afgedwongen

Stakende vrachtwagenchauffeurs op parkeerplaats in Gräfenhausen hebben drie ton aan achterstallig loon afgedwongen
26-04-2023 19:42 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

LONDEN/BRUSSEL/GRÄFENHAUSEN  - Na weken van stakingen hebben ongeveer 60 vrachtwagenchauffeurs op de parkeerplaats van Gräfenhausen in Duitsland hun strijd tegen het Poolse transportconsortium Lukmaz, Agmaz en Imperia gewonnen.

De chauffeurs, die voornamelijk uit Oezbekistan en Georgië komen, hebben gezamenlijk meer dan € 300.000 aan loon teruggewonnen dat hen verschuldigd was na hun wilde staking van vijf weken.

Vandaag, woensdag 26 april 2023, hebben de chauffeurs een grote overwinning behaald door een overeenkomst te ondertekenen met het Poolse bedrijf dat het bedrijf verplicht om de chauffeurs al hun achterstallige lonen te betalen en alle huidige en toekomstige aanklachten tegen de chauffeurs te laten vallen. De chauffeurs hebben zich er ook toe verbonden om de sleutels van alle voertuigen 12 uur na ontvangst van hun betalingen te overhandigen.

"De staking in Gräfenhausen legde de ongebreidelde onderaanneming en illegale praktijken en schendingen van fundamentele mensen- en arbeidsrechten bloot die de Europese wegtransportsector teisteren - vooral voor migrerende vrachtwagenchauffeurs", aldus Livia Spera, secretaris-generaal van de European Transport Workers' Federation .

"Dit moet een wake-up call zijn voor Europese instellingen en lidstaten om onmiddellijk maatregelen en acties in te voeren die een fatsoenlijk loon en bescherming voor chauffeurs garanderen die hun veiligheid waarborgen."

Edwin Atema, van de Nederlandse vakbond FNV, die ter plaatse is in Gräfenhausen, zei: “Deze chauffeurs lieten Europa en de wereld zien wat er gaande is in deze branche. Deze chauffeurs werden door dit bedrijf behandeld als beesten, of een gemakkelijke prooi, maar ze vochten terug als een roedel leeuwen en wonnen dit geschil. Dit soort chauffeurs veranderen de branche.”

Deze overwinning komt ook nadat vakbonden die hen steunden, multinationals die Lukmaz-Agmaz en Imperia contracteerden voor wegtransportdiensten en Europese instellingen hadden opgeroepen om verantwoordelijkheid te nemen voor de flagrante schendingen van de rechten van werknemers in hun toeleveringsketens en op de Europese wegen.

Volgens de Duitse wet inzake bedrijfsverplichtingen in toeleveringsketens, die op 1 januari 2023 in werking is getreden, moeten multinationale ondernemingen de verantwoordelijkheid nemen voor het verminderen en voorkomen van schendingen van mensen- en arbeidsrechten en het waarborgen van de naleving van regels en voorschriften in hun wegtransportvoorziening kettingen.

"De stakende Gräfenhausen-chauffeurs hebben multinationals aan de top van toeleveringsketens duidelijk gemaakt dat ze de problemen in het Europese wegtransport niet langer kunnen negeren", zegt Stephen Cotton , secretaris-generaal van de International Transport Workers' Federation (ITF).

"Bedrijven hebben een keuze: ze kunnen ofwel samenwerken met vakbonden en hun aangesloten verenigingen om hun toeleveringsketens te bewaken en misbruiken te verhelpen, of ze zullen meer verstoringen zoals deze ervaren, die ongetwijfeld in intensiteit zullen toenemen."

De militante actie van de chauffeurs bleef niet onopgemerkt en kreeg veel aandacht in de pers en steun van vakbonden, maatschappelijke organisaties, leden van het Europees Parlement en nationale politici.

"Ik betuig onze collectieve dank aan alle vakbonden en organisaties in Duitsland, in heel Europa en over de hele wereld die solidair waren en deze moedige drijfveren steunden - inclusief de ETF- en ITF-filialen die de stakende arbeiders bezochten en deelnamen aan andere solidariteitsacties." aldus Frank Moreels, voorzitter van de ETF.

“We feliciteren de chauffeurs die deze overwinning hebben behaald ondanks bedreigingen en intimidatie. Hun succes getuigt van de kracht van collectieve actie, solidariteit en doorzettingsvermogen ondanks uitbuiting. Deze overwinning luidt een alarm in de hele branche om in actie te komen en de duistere onderbuik van de branche te elimineren, anders zullen meer coureurs soortgelijke maatregelen zien nemen om hun rechten te beschermen”, aldus Paddy Crumlin, voorzitter van de ITF .