Clicky


'Honderden Nederlandse vrachtwagenchauffeurs vast in Verenigd Koninkrijk'

'Honderden Nederlandse vrachtwagenchauffeurs vast in Verenigd Koninkrijk'
21-12-2020 13:43 | Buitenland | auteur ANP

ZOETERMEER - Honderden Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zitten naar schatting vast in het Verenigd Koninkrijk vanwege de reisbeperkingen door de zeer besmettelijke variant van het coronavirus daar. Die inschatting heeft Transport en Logistiek Nederland (TLN) gemaakt.

"Veel chauffeurs staan in lange files voor de veerboten en de kanaaltunnel. Zij dreigen in het Verenigd Koninkrijk te moeten blijven door de maatregelen tegen het gemuteerde coronavirus dat daar is ontdekt", aldus de brancheorganistatie. Samen met vakbond FNV roept TLN het kabinet op ervoor te zorgen dat de vrachtwagenchauffeurs voor de kerst weer thuis kunnen zijn.

TLN denkt verder dat chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk naar alternatieven gaan zoeken voor een overtocht en dat kan leiden tot chaos. "Als al die vrachtwagens via een andere haven Nederland willen bereiken, zal dat ook bij die andere ferryterminals tot enorme chaos leiden", zegt een woordvoerder. "Er is door de brexitpiek aan vracht te weinig capaciteit bij rederijen om de verbinding Dover-Calais op te vangen. Je zet niet zomaar meer schepen in de vaart." Er zijn ook nog ferryverbindingen voor de vracht tussen IJmuiden en Newcastle, Hoek van Holland en Harwich en Rotterdam en Hull.

Normaal gesproken gaan er volgens TLN ongeveer 10.000 vrachtwagens per dag via de Eurotunnel en de ferry's van het Britse Dover naar het Franse Calais. Die tunnel is 48 uur dicht. Frankrijk laat alleen onbegeleide ladingen toe, dus geen chauffeurs. Veerdiensten vanuit het Verenigd Koninkrijk mogen sinds zondagavond geen personen meer vervoeren, besloot het kabinet. Vracht via de lucht en per boot is nog wel toegestaan. Per vrachtboot kunnen chauffeurs, zij het in beperkte aantallen, de oversteek heen en weer maken.

In Nederland zijn er volgens FNV ongeveer 120.000 actieve vrachtwagenchauffeurs. Circa 5 procent daarvan, ongeveer 6000, werkt internationaal. Een kwart van hen, zo'n 1500 chauffeurs, rijdt naar het Verenigd Koninkrijk, schat de vakbond. "Wij vinden ook dat de chauffeurs alleen moeten kunnen afreizen richting Groot-Brittannië als ze van de Rijksoverheid de garantie krijgen dat dit op een normale manier gebeurt", laat FNV-bestuurder Willem Dijkhuizen weten.