Clicky


AB Transport Group, vakbonden en OR bereiken akkoord: vierdagensysteem gaat door

AB Transport Group, vakbonden en OR bereiken akkoord: vierdagensysteem gaat door
13-02-2017 10:37 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

LELYSTAD - AB Transport Group heeft met vakbonden FNV en CNV en de ondernemingsraad een akkoord bereikt over het vierdagensysteem binnen AB Texel Feed Transport. De invoering van het vierdagensysteem wordt doorgezet. Daarbij is een aantal specifieke afspraken gemaakt.

Het akkoord volgt op de uitspraak van de rechter van 25 januari in het kort geding dat de ondernemingsraad tegen AB Transport Group had aangespannen. De vordering van de ondernemingsraad om onmiddellijk te stoppen met de invoering van het vierdagensysteem werd door de rechter afgewezen.

Daarop zijn AB Transport Group en de vakbonden opnieuw in overleg gegaan. Op dinsdag 31 januari werd al een akkoord bereikt tussen AB Transport Group en FNV en CNV. De ondernemingsraad heeft uiteindelijk op 9 februari instemming verleend met de invoering van het vierdagensysteem. AB Transport Group trekt nu de bodemprocedure in.

Adriaan Vis, directeur van AB Transport Group: “Zowel voor onze chauffeurs als onze klanten ben ik blij dat er een akkoord is bereikt en dat het systeem zoals dat is ingevoerd de volledige steun heeft van de vakbonden en ondernemingsraad. Niemand is gebaat bij onrust en onduidelijkheid.”

Het akkoord houdt in dat de invoering van het vierdagensysteem wordt doorgezet. Binnen AB Texel Feed Transport werkt een groot aantal chauffeurs al jaren tot volle tevredenheid in het vierdagensysteem. Inhoudelijk zijn met de vakbonden en ondernemingsraad afspraken gemaakt over de gebroken weken, het aantal werkuren en de inzet op zaterdagen. Deze afspraken gelden voor een periode van drie jaar.

AB Transport Group heeft voor een vierdagensysteem gekozen om te kunnen blijven voldoen aan de wet- en regelgeving omtrent arbeids- en rusttijden en cao, maar ook om te kunnen blijven voldoen aan de wensen van de klanten. “Daarbij is nadrukkelijk bekeken hoe een zo groot mogelijke verdiencapaciteit voor chauffeurs gerealiseerd kon worden”, aldus Adriaan Vis.