Clicky

vrijdag 29 maart 2024 - 13:39 uur
Home Blog

Tom Egbers gaat weer programma’s maken voor de NOS

Tom Egbers

HILVERSUM -Tom Egbers mag weer programma’s gaan maken voor de NOS. De omroep heeft laten weten dat er een overeenstemming is bereikt met de presentator, nadat hij eerder naar de rechter was gestapt.

Volgens de NOS gaat hij programma’s “met afstand tot de dagelijkse sportactualiteit” maken. Hij legt zich toe op verhalende programma’s en documentaires. Ook gaat hij voor de NOS nog een aantal podcasts verzorgen.

Egbers is blij dat hij weer aan het werk gaat. “Het is, na een jaar waarin veel geschreven, gepraat en geopinieerd is, goed om weer aan het werk te gaan”, zegt hij. De presentator heeft het afgelopen jaar “voortdurend gereflecteerd”, zegt hij, “vooral op mijn eigen rol in de cultuur van de NOS.” De presentator vindt het “erg verdrietig dat er collega’s zijn die zich ongelukkig hebben gevoeld op de werkvloer van NOS Sport, in een cultuur waar ook ik deel van uitmaak.”

De NOS laat weten te begrijpen dat het afgelopen jaar “een moeilijke periode is geweest voor Tom en zijn gezin” en “had graag gezien dat de rol van de NOS daarin een andere was geweest”. “Ik ben blij dat de NOS en Tom er samen uit zijn gekomen en goede afspraken hebben kunnen maken over een passende voortzetting die recht doet aan zijn lange carrière bij de omroep. Goed dat we elkaar alsnog hebben gevonden. Het is nu tijd om weer aan het werk te gaan”, aldus hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NOS Sport.

De programma’s die Egbers gaat maken worden in het najaar van 2024 en het begin van 2025 uitgezonden. De NOS laat weten het dienstverband van de presentator tot na zijn pensioen verlengd te hebben om zo de afgesproken werkzaamheden te kunnen afmaken.

Egbers spande maandag een kort geding aan tegen de NOS. Egbers eiste dat hij weer aan het werk kon nadat hij een jaar thuis had gezeten. Dat gebeurde nadat de Volkskrant had bericht over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer van NOS Sport. De rechter gaf de partijen tot aanstaande dinsdag om tot een gezamenlijke oplossing te komen.

Tadzjikistan arresteert negen mensen in verband met aanslag Moskou

Russische-politieagent

DOESJANBE – De veiligheidsdiensten van Tadzjikistan hebben negen mensen opgepakt in verband met de aanslag bij Moskou van vorige week. Ze zouden banden hebben met de mensen die de aanslag hebben gepleegd en met ISKP, de terreurgroep die gezien wordt als verantwoordelijke voor de aanval in de concerthal.

De verdachten zijn aangehouden in de stad Vahdat en daarna naar de hoofdstad Doesjanbe gebracht.

De vier verdachten van de aanslag bij Moskou, waarbij meer dan 140 mensen omkwamen, zijn ook Tadzjieks. Zij zitten in voorarrest in Rusland. Russische aanklagers reisden deze week al naar Tadzjikistan om familieleden te ondervragen.

Utrechts transportbedrijf liet dertien chauffeurs illegaal rijden

DEN HAAG – Een transportbedrijf uit Utrecht had maandenlang tien Filipijnse en drie Turkse chauffeurs voor zich aan het werk, terwijl ze daartoe niet gerechtigd waren. Dat heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie geconstateerd. Het bedrijf heeft een voorgenomen boete gekregen van 44.000 euro.

De zaak kwam aan het licht na een melding in het voorjaar van 2022. De Arbeidsinspectie voerde in dezelfde periode nachtelijke inspecties uit bij depots van grote pakketdienstverleners. Tijdens één van deze controles arriveerde ook een vrachtwagen met een voor een inspecteur bekende naam. Toen de inspecteur de documenten van de chauffeur van die vrachtwagen opvroeg, bleek er van alles mis.

De Arbeidsinspectie trof een Filipijnse chauffeur aan die niet gerechtigd was om in Nederland te werken. Zijn werkgever had geen tewerkstellingsvergunning voor hem geregeld. Dat is een overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav). De inspectie besloot om verder onderzoek te doen naar de betrokken onderneming. Daaruit bleek dat er nog meer mensen aan het werk waren zonder tewerkstellingsvergunning.

In totaal trof de Arbeidsinspectie dertien personen aan die illegaal aan het werk waren voor het Utrechtse transportbedrijf. Ze reden pakketten rond voor post- en pakketbedrijven door het hele land. Tien personen hadden de Filipijnse nationaliteit en in drie gevallen hadden de chauffeurs de Turkse nationaliteit. Het onderzoek richtte zich op een periode van zes maanden, maar vermoedelijk waren de chauffeurs al langer actief in West-Europa. Eén van de chauffeurs gaf aan hier al twaalf jaar rond te rijden.

De werkzaamheden zijn direct stopgezet door de Arbeidsinspectie en de betrokken werkgever heeft een voorgenomen boete ontvangen. De boete is nog niet definitief, omdat de werkgever daarop nog zijn zienswijze in kan dienen.

Advocaat dient alsnog klacht in tegen Khalid Kasem

AMSTERDAM – Advocaat Geertjan van Oosten heeft een klacht ingediend bij de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten tegen tv-presentator en voormalig advocaat Khalid Kasem. Dat bevestigt Van Oosten na berichtgeving door het AD.

De advocaat heeft de deken gevraagd om de kwestie rond zijn oud-collega voor de tuchtraad te brengen. Kasem was in het verleden werkzaam op het kantoor van Van Oosten.

Eerder dit jaar werd Kasem in verschillende artikelen in het AD in verband gebracht met omkoping. De krant zou opnamen hebben uit 2019 waarin hij bijvoorbeeld tegen Peter R. de Vries zou bevestigen dat hij een medewerker van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) had omgekocht om een cliënt eerder vrij te krijgen. Kasem zou hebben gezegd dat dergelijke omkopingspraktijken een gangbare werkwijze waren op het kantoor van Van Oosten.

De deken zei vorige week na onderzoek geen aanwijzingen te kunnen vinden voor omkoping van selectiefunctionarissen of pogingen daartoe door de voormalige advocaat.

Van Oosten zegt het niet eens te zijn met “de wijze van afdoening” in de zaak. “Ik vind zijn opmerking over mijn kantoor tuchtrechtelijk verwijtbaar en daar lijkt geen aandacht voor te zijn geweest”, aldus Van Oosten. De advocaat wil verder niet reageren op de kwestie en zegt het verdere onderzoek af te wachten.

Limburgse Mobiele Intensive Care Unit op Scania chassis

MAASTRICHT – Onlangs werd in Limburg, in nauwe samenwerking tussen de intensive care afdeling van Maastricht UMC+ en Ambulancezorg Limburg, een nieuwe Mobiele Intensive Care Unit (MICU) in gebruik genomen. Het voertuig wordt ingezet om intensive care patiënten van het ene ziekenhuis naar het andere te kunnen verplaatsen.

Het voertuig is uitgerust met alle benodigde specialistische uitrusting om patiënten tijdens deze rit de vereiste zorg te kunnen bieden. Vanwege deze bijzondere uitrusting en het gewicht werd gekozen voor een robuust Scania chassis waarop de speciale unit is opgebouwd.

Nederland kent 7 MICU-regio’s met ieder een eigen voertuig. De nieuwe Scania in Limburg is de meest moderne en meest uitgebreide unit die in ons land beschikbaar is. Een mobiel ic-bed met alle apparatuur kan in de MICU gezet en aangesloten worden aan bijvoorbeeld perslucht, zuurstof en elektriciteit, die beschikbaar zijn in de wagen. Om de patiënt, compleet met bed, zorgvuldig in de unit te kunnen onderbrengen is een uitgebreide laadklep voorzien.

Deze unieke voorzieningen maken een MICU uitgebreider en groter dan een reguliere ambulance. Vandaar dat in dit geval voor een Scania vrachtautochassis is gekozen. Tijdens de verwerving hebben Scania Goverment Sales en de dealervestiging Scania Nuth nauw samengewerkt met de externe partners. De bijzondere opbouw is verzorgd door C. Miesen uit Duitsland. Het voertuig heeft een totaalgewicht van 10 ton.

De ambulance- en ic-teams hebben samen geoefend om tijdens de inzet van de MICU goed beslagen ten ijs te komen en eventuele verrassingen te voorkomen. Ook hebben de chauffeurs, bij de aflevering van het voertuig, een rijtraining gekregen om goed voorbereid de weg op te gaan. De chauffeurs zijn ook nauw betrokken geweest bij de keuze voor Scania.

Rouwstoet Def Rhymz start maandag om 12.00 uur in Rotterdam

Def Rhymz

ROTTERDAM -De rouwstoet van Def Rhymz start maandag om 12.00 uur vanaf uitvaartcentrum DELA De Boezem in Rotterdam. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. De afscheidsbijeenkomst daarna is in besloten kring.

De route gaat langs belangrijke plekken uit Def Rhymz’ leven, aldus de familie. “We roepen alle fans op om samen te komen en deel te nemen aan deze emotionele gelegenheid om hun respect en waardering te tonen voor deze muzikale legende. Het is een kans om samen te rouwen, herinneringen te delen en solidariteit te tonen in deze moeilijke tijd.”

De familie van de rapper begrijpt dat “het houden van een besloten afscheid wellicht meer emoties met zich meebrengt” gezien zijn grote sociale kring. “Toch vragen wij om begrip en respect voor de wensen van Def en zijn familie.”

Dennis Bouman, zoals de rapper echt heette, overleed op 53-jarige leeftijd aan de gevolgen van hartproblemen. Hij leefde al vier jaar met een zogenoemd steunhart in afwachting van een transplantatie.

Brussels Airport mag blijven groeien, wel minder nachtvluchten

Brussels Airport

BRUSSEL – Brussels Airport mag ook de komende jaren blijven groeien. Nachtvluchten blijven mogelijk, al moeten dat er wel een stuk minder worden, staat in de nieuwe vergunning voor de nationale luchthaven in Zaventem bij Brussel.

Net als Schiphol zit Zaventem klem tussen de drang om te groeien en de druk van omwonenden en natuurbeschermers om juist minder te vliegen. De Vlaamse regering, die de in juli aflopende vergunning voor het vliegveld wilde verlengen, zegt “het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de impact voor de omgeving” te willen garanderen. Het vliegveld is immers “een van de belangrijke economische motoren van ons land”, zegt omgevingsminister Zuhal Demir.

Brussels Airport mag doorgroeien naar 240.000 vliegbewegingen (starts en landingen) per jaar, zoals de luchthaven wil. Ook al had een belangrijke adviescommissie aanbevolen het plafond een stuk lager te leggen. Demir legt ook het advies om nachtvluchten binnen vier jaar te verbieden naast zich neer. Wel moet het aantal nachtvluchten tegen 2032 met 30 procent omlaag.

Zonnepanelenconcurrentie China gevaar voor kwaliteit, stelt bedrijf

BO’AOZHEN – De kwaliteit van zonnepanelen komt in gevaar door de hevige concurrentie in de Chinese zonnepanelenindustrie. Dat stelt bestuursvoorzitter Bao Shen Zhong van het Chinese Longi Green Technology Energy, de grootste fabrikant van zonnepanelen ter wereld. Hij merkt dat fabrikanten op kwaliteit inleveren om kosten te besparen. “Een gevaarlijk signaal”, meent Zhong.

China domineert al jaren de wereldwijde markt voor zonnepanelen. Zo is ook de meerderheid van de panelen in Nederland van Chinese makelij. Maar de afgelopen tijd zijn de prijzen van de producten flink gedaald. Bedrijven worden daardoor gedwongen hun panelen tegen de kostprijs, soms zelfs daaronder, te verkopen. In een poging winstgevend te blijven, snijden de zonnepaneelfabrikanten in de productiekosten.

Volgens Zhong doen sommige fabrikanten dat te snel, waardoor een risico ontstaat. Zo brengen fabrikanten producten op de markt zonder zeker te zijn of de panelen wel twintig tot dertig jaar meegaan, stelt de Longi-voorzitter.

Persbureau Bloomberg meldde onlangs op basis van ingewijden dat Longi van plan is bijna een derde van zijn werknemers te ontslaan. Dat besluit zou ook een gevolg zijn van de hevige concurrentie en een overaanbod op de markt voor zonnepanelen. In november begon het Chinese bedrijf al met het schrappen van duizenden banen, voornamelijk bij managementtrainees en fabrieksmedewerkers. Bij Longi werken ongeveer 80.000 mensen.

Verdacht pakket Hilversum is geen explosief

HILVERSUM -Het verdachte pakket dat vrijdagochtend in de Gijsbrecht van Amstelstraat in Hilversum werd aangetroffen, bevat geen explosieve stoffen.

Dat blijkt volgens de politie uit onderzoek ter plaatse door het Team Explosieven Veiligheid (TEV). In het pakket zaten persoonlijke spullen, meldt de politie op X.

De straat in het zuiden van de stad werd naar aanleiding van de vondst enige tijd afgezet.

Verblijfskosten voor eigen rijders voor 2024 vastgesteld

DEN HAAG – Transportondernemers die meerdaagse, of op meer dagen, internationale ritten maken, mogen, onder voorwaarden, als verblijfskosten een vast bedrag per gereden dag ten laste van hun winst brengen. Voor 2024 is dit bedrag vastgesteld op € 48,00.

Het bedrag dat eigen rijders in aanmerking mogen nemen (in 2024: € 48,00) wordt jaarlijks aangepast.

De regeling geldt voor transportondernemers (eigen rijders) die hun winst aangeven in de inkomstenbelasting, niet voor ondernemers die aangifte vennootschapsbelasting doen.

Aan deze regeling is een aantal voorwaarden verbonden:

  • De rit moet langer duren dan 24 uur zijn.
  • De verste bestemming mag niet in Nederland liggen. Er is geen maximum afstand.
  • De regeling geldt voor alle meerdaagse ritten in dat jaar.
  • U moet het aantal gereden dagen kunnen aantonen met bijvoorbeeld tachograafschijven, facturen en rittenstaten.
  • De vertrek- en terugkomdag tellen elk mee voor een halve dag.
  • U geeft de winst aan in de aangifte inkomstenbelasting. Deze regeling geldt niet voor ondernemers die onder de vennootschapsbelasting vallen.

U moet elk jaar opnieuw bekijken of u deze regeling wilt gebruiken. Als u gebruikmaakt van de regeling, hoeft u geen bewijsstukken van de verblijfskosten te bewaren.

De regeling geldt ook voor internationale ritten die starten op meer dan 50 kilometer van het woonadres van de transportondernemer, ook als deze korter duren dan 24 uur. Hierbij gelden de volgende twee voorwaarden:

  • Deze ritten vinden plaats op aaneengesloten dagen (eventueel met ritten waarbij men meer dagen aaneengesloten in het buitenland verblijft).
  • Het traject van elke rit bevindt zich geheel buiten een afstand van 50 km van het woonadres van de transportondernemer.

LAATSTE NIEUWS

Utrechts transportbedrijf liet dertien chauffeurs illegaal rijden

DEN HAAG - Een transportbedrijf uit Utrecht had maandenlang tien Filipijnse en drie Turkse chauffeurs voor zich aan het werk, terwijl ze daartoe niet...