Clicky


Zorgen over invoering slimme tachograaf per 15 juni

Zorgen over invoering slimme tachograaf per 15 juni
10-01-2019 16:47 | Transport | auteur Redactie

ZOETERMEER - Nu 15 juni dichterbij komt, maken vrachtautoproducenten en brancheorganisaties zich steeds meer zorgen of de introductie van de zogenaamde slimme tachograaf wel goed zal verlopen. De transportsector roept de Europese Commissie daarom op mogelijke problemen te voorkomen. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland donderdag.

​Per 15 juni 2019 moeten nieuwe vrachtwagens worden voorzien van de ‘smart tacho'. Deze tachograaf heeft volledig nieuwe functies, zoals locatiebepaling en de mogelijkheid voor handhavers op afstand signalen van fraude op te sporen.

"De introductie van de smart tacho gaat gepaard met een ingewikkeld proces waarin verschillende certificaten behaald moeten worden door de tachograaf- en kaartproducenten. Dit om bijvoorbeeld te verzekeren dat de nieuwe en oude bestuurderskaarten onderling uitwisselbaar zijn en dat de nieuwe tacho aan alle wettelijke vereisten voldoet", aldus TLN.

"Uit overleg met de stakeholders, zoals de tachograafproducenten, kaartproducenten en autoproducenten, komen signalen dat wettelijke deadlines mogelijk niet gehaald gaan worden. Het risico bestaat dat er straks vrachtauto’s worden afgeleverd met een smart tacho die op basis van een tijdelijk certificaat is geproduceerd. Er is dan wel een typegoedkeuring afgegeven, maar die zou achteraf ingetrokken kunnen worden omdat het testen nog niet volledig heeft kunnen gebeuren."

Als er dan uit het definitieve testen vervolgens blijkt dat er interpretatieverschillen zijn tussen de verschillende tachograaf- en tachograafkaartproducenten of dat de onderlinge uitwisselbaarheid van de kaarten niet 100 procent is, loopt de sector het risico dat de auto’s terug moeten naar de werkplaats.

Daarnaast is er onduidelijkheid over voertuigen die voor 15 juni 2019 geleverd worden, maar door langere opbouwtijd pas na 15 juni 2019 op kenteken gezet worden. "Wat vooral stoort is het gebrek aan informatie en duidelijkheid", zegt TLN.

De Europese Commissie wuift in haar antwoorden de zorgen van de sector weg. Volgens de EC betreft dit alles een “zeer laag risico” en verloopt alles volgens plan.