Clicky


FNV Toer trekt aan de bel over rij- en rusttijden van bus- en touringcarchauffeurs

FNV Toer trekt aan de bel over rij- en rusttijden van bus- en touringcarchauffeurs
07-01-2019 11:25 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHt - Op donderdag 10 januari komt de Transport Commissie van de EU wederom bijeen om tot een overeenstemming te komen over de aanpassingen van de rij- en rusttijdenwet voor bus- en tourchauffeurs. "De voorstellen die er nu liggen, hebben verstrekkende gevolgen voor de chauffeurs. Bovendien wordt hiermee de veiligheid op de weg voor de passagiers, chauffeurs en medeweggebruikers ondergeschikt gemaakt", stelt Brigitta Paas van FNV Toer.

Voorstellen EU-commissie

Als het aan de commissie ligt, gaan de chauffeurs maximaal zes aaneengesloten diensten rijden. Hierna volgt een rustperiode van 45 uur die één keer per 14 dagen mag worden verkort naar 24 uur aaneengesloten rust. De gereden diensten kunnen bestaan uit 3 diensten van 13 uur, 2 diensten van 15 uur of 1 dienst van 16 uur. De arbeidstijd mag 58 uur per week zijn en 90 uur per 14 dagen. En tot slot wordt het mogelijk dat een chauffeur 12 dagen aaneengesloten werkt, zolang er met dezelfde groep wordt gereisd.

'Gebruik gezond verstand'

Met het oog op de gezondheid van de chauffeurs en daarmee ook de veiligheid van de passagiers gaven de sociale partners bureau Syntro opdracht tot een onderzoek. Hieruit blijkt dat chauffeurs maximaal 6 diensten aaneengesloten mogen rijden, waarvan maximaal 4 soortgelijke diensten achter elkaar. De wekelijkse arbeidstijd mag maximaal tussen de 34 en 38 uur liggen en een dienst mag maximaal 9 uur duren.

Paas: "Als de voorstellen van de Transport Commissie worden aangenomen, dan gaan er slachtoffers vallen en wordt tevens de aantrekkelijkheid van het beroep onderuitgehaald. Samen met de Europese vakbonden trekken wij hiertegen ten strijde en vragen wij politici hun gezond verstand te gebruiken."

Moderne slavernij

Paas: "Hoe Europa en de internationale wegvervoerorganisatie IRU met de chauffeurs omgaan, heeft niets meer te maken met veiligheid en sociale rechtvaardigheid. Het heeft meer weg van moderne slavernij." 

Paas richt haar pijlen ook op Wim van der Camp, die namens het CDA zitting heeft in het Europees Parlement en voorvechter van deze voorstellen is. "De heer Van der Camp laat zich leiden door economische belangen en de krapte op de arbeidsmarkt."