Clicky


BTK Logistik koopt meer dan 50 nieuwe Kögel Lightplus opleggers

BTK Logistik koopt meer dan 50 nieuwe Kögel Lightplus opleggers
12-12-2018 18:54 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

BURTENBACH - BTK Befrachtungs- und Transportkontor GmbH, gevestigd in het Beierse Rosenheim, vernieuwt een deel van zijn wagenpark dat al uit meer dan 180 opleggers bestaat, met meer dan 50 nieuwe Kögel Lightplusopleggers.

Met bijna 80 jaar ervaring, 15.000 vierkante meter logistieke ruimte en 290 medewerkers is BTK een internationaal opererende onderneming voor transport en logistiek van complete ladingen, deelladingen en stukgoederen. Bovendien is BTK lid van het Europese logistieke samenwerkingsverband van internationale expediteurs (E.L.V.I.S. AG) en het pan-Europese stukgoednetwerk International Logistics Network (ILN).

De 50 nieuwe Lightplus opleggers van de NOVUM-generatie zijn standaard voorzien van het nieuwe Kögel buitenframeprofiel en de nieuwe Kögel-opbouw. Daarmee is het vastsjorren van de lading in het geperforeerde stalen VarioFix buitenframe bijvoorbeeld ook mogelijk als er zich aluminium insteeklatten in het depot bevinden.

De 13 standaard paar sjorogen beschikken over zijdelingse sjorogen voor een eenvoudigere handling en bieden een trekkracht van 2.500 kilogram. Voor meer nuttig laadvermogen zijn de voorwand, inclusief de voorste volumehoekrongen, de hoekrongen achter en de achterportaaldeuren, standaard uit aluminium vervaardigd. Natuurlijk beschikken de Kögel Lightplus opleggers over het ladingzekeringscertificaat DIN EN 12642 Code XL.

Bij de Lightplus opleggers zijn met de standaard Kögel KTA-trailerassen onderhoudsvriendelijke en betrouwbare assen met optimale spoorstabiliteit gemonteerd. De unieke “dubbele vering” van de KTA, bestaande uit een zacht rubberen lager en een zwenkarm van veerstaal, verbetert niet alleen de rijeigenschappen van de opleggers maar zorgt ook voor verminderde slijtage.

Om het gewicht van de voertuigen nog verder te verminderen, heeft BTK gekozen voor dakspanten en luchtketels van aluminium. In totaal houden vier rijen aluminium planken, verdeeld over de rongenhoogte, de lading op haar plaats. Tegelijkertijd beschermen ze het zeil. De vloerbelastbaarheid van het voertuig is door het versterkte chassis verhoogd tot 7.200 kilogram. Om de dagelijkse zware belasting aan het laadplatform te trotseren, is boven op de vloer achteraan een 720 millimeter lange oprijplaat van traanplaatstaal gemonteerd als vloerbescherming. Voor meer aanrijbescherming is de achterkant van de voertuigen uitgerust met rubberen stootbuffers.

Ter completering van de rambescherming zijn een acht millimeter dik dwarslopend stalen hoekprofiel over de gehele breedte en een afsluitnokkenbeveiliging in het midden van de eindplaat van het chassis aangebracht. Tot de verdere individuele uitrusting behoren een ADR-certificaat inclusief de bijbehorende uitrusting, een aslift voor de eerste as, twee palletkisten, gereedschapskisten en nog veel meer.

Net als bij alle Kögel voertuigen voor de expeditiebranche is ook het hele voertuigchassis van de Kögel Lightplus door de Nano Ceramic plus KTL-coatingtechniek plus een lakdeklaag duurzaam tegen corrosie beschermd.