Clicky


12 miljoen euro voor Railterminal Gelderland

12 miljoen euro voor  Railterminal Gelderland
23-11-2018 10:26 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ARNHEM - Het Rijk trekt 12 miljoen euro uit voor de aanleg van de Railterminal Gelderland. Dit is het resultaat van het overleg over de Goederenvervoercorridors. Met de aanleg van de railterminal bij Valburg komt er eindelijk een overslagpunt aan de enige goederenspoorlijn in Nederland: de Betuweroute. Hierdoor krijgen Nederlandse bedrijven betere toegang tot het internationale goederenspoornetwerk. Dit is nodig om de positie van Nederland als distributieland te verstevigen.

Gedeputeerde Conny Bieze is blij met de steun van het Rijk: "De railterminal Gelderland is een kans voor Nederland die we moeten benutten, het is de poort naar Europa en China."

Groeiend belang goederenvervoer per spoor

De logistiek is een belangrijke economische sector in Nederland en vervoer per spoor speelt daarbij een groeiende rol. Steeds vaker worden producten in Midden en Oost-Europa gemaakt. Deze locaties zijn vaak per schip lastig te bereiken, maar wel per spoor. Ook de treinverbinding met China heeft veel potentie.

Het Rijk, de provincies Gelderland, Zuid Holland, Noord Brabant en Limburg en logistieke bedrijven werken daarom samen aan het versterken van de Goederenvervoercorridor. Doel is het goederenvervoer tussen Rotterdam, Duitsland en verder Europa in, sneller en efficiënter te laten verlopen. De aanleg van de railterminal Gelderland aan de Betuweroute is daarbij essentieel.

Railterminal Gelderland: toegang tot weg, water en spoor op één plek

Door de aanleg van de nieuwe railterminal kunnen bedrijven in de regio straks kiezen om hun producten te vervoeren over de A15, de Waal, of de Betuweroute. De combinatie van de drie vervoerssoorten weg, water en spoor maakt Gelderland aantrekkelijk voor logistieke bedrijven.

Doordat een deel van het goederenvervoer verplaatst wordt van de weg naar het spoor neemt het vrachtverkeer op de A15 af wat ook goed is voor de doorstroming op deze drukke weg. Deze verplaatsing van weg naar spoor is ook goed voor het milieu. Vervoer over de Betuweroute zorgt voor minder CO2 uitstoot dan vervoer over de weg.

Het Rijk en de provincie gaan ieder de helft betalen van de aansluitkosten aan het spoor van de railterminal Gelderland. Provincie Gelderland neemt daarnaast de ontsluiting van het terrein en de inpassing in het landschap voor haar rekening. Mogelijk komt er ook nog een bijdrage vanuit Europa.

100 tankstations met duurzame brandstof voor vrachtwagens

Bij het corridoroverleg is ook afgesproken dat de weg bij afslag 38 wordt verbreed om files op de A15 te voorkomen en dat de provincies en het Rijk geld uittrekken voor meer truckparkeerplaatsen.

Daarnaast gaan de partijen samenwerken aan een netwerk van 100 tankstations met duurzame brandstof voor vrachtwagens en binnenvaartschepen. De provincie Gelderland is trekker van dit project en won onlangs de award voor de Leefomgeving voor haar inzet om zwaar transport te verduurzamen.