Clicky


Handels- en productiebedrijven willen duidelijkheid over terugsluis vrachttaks

Handels- en productiebedrijven willen duidelijkheid over terugsluis vrachttaks
09-11-2018 18:11 | Transport | auteur Redactie

ZOETERMEER - Het kabinet heeft vanmiddag het beleidskader voor invoering van rekeningrijden voor het vrachtverkeer goedgekeurd. Daarmee stemde de ministerraad ook in met verdere uitwerking van de zogenoemde terugsluis van het opgehaalde geld naar de transportsector. Handels- en productiebedrijven met eigen voertuigen – eigen vervoerders - aangesloten bij evofenedex, willen duidelijkheid van het kabinet, wie er volgens de ministerraad nu deel uitmaken van de ‘transportsector’.

“Wij zien al langer de voordelen van rekeningrijden voor iedereen. Dat leidt tot veel minder files en een sterke verbetering van het milieu. Rekeningrijden alleen voor vrachtauto's doet dat niet. Wel maakt dit producten duurder. Nu het kabinet vaart lijkt te zetten achter de invoering van een vrachttaks, willen we er wel zeker van zijn dat de bedrijven die betalen ook degenen zijn die de beloofde terugsluis voor innovatie en verduurzaming ontvangen. Helaas geeft het kabinet daarover geen duidelijkheid. Allen die een vrachtauto op de weg zetten, dienen voor de terugsluis in aanmerking te komen, ook het eigen vervoer. Daar verdienen de vele handels- en productiebedrijven met eigen vervoer duidelijkheid over”, aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl

De ministerraad stelde vanmiddag het beleidskader voor invoering van het rekeningrijden voor vrachtverkeer vast. Daarin wordt gezegd dat voor de besteding van de opbrengsten, in nauw overleg met de ‘transportsector’, een verduurzamings- en innovatieagenda zal worden opgesteld, uitgewerkt tot concrete maatregelen. De feitelijke invoering van de heffing zal volgens planning in 2023 kunnen plaatsvinden.