Clicky


Febetra, TLV en UPTR vrezen impact op de verkeersveiligheid door sluiting parkeerplaatsen

Febetra, TLV en UPTR vrezen impact op de verkeersveiligheid door sluiting parkeerplaatsen
14-09-2018 11:20 | België | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - Naar aanleiding van de problemen met migranten die zich voordoen op de Belgische parkeerplaatsen, wordt de ene na de andere parkeerplaats gesloten. De bevoegde overheden gaan hierbij voorbij aan de verplichting voor vrachtwagenchauffeurs om de rij- en rusttijden strikt na te leven. "We zijn dan ook als sector verbolgen dat onze ondernemingen en hun chauffeurs voor voldongen feiten gesteld worden, zonder enig alternatief te bieden", aldus de Belgische beroepsorganisaties.

"Het is een plicht van de overheid om in de nodige infrastructuur te voorzien om de naleving van de verplichte rij- en rusttijden mogelijk te maken. Langs de E40, een belangrijke as in het Europese TEN-T-netwerk, is het nu zo goed als onmogelijk om tijdig een parkeerplaats te vinden met de nodige faciliteiten op het vlak van sanitair en andere benodigdheden. Tellen de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van onze chauffeurs dan niet meer mee?"

"Als onze chauffeurs de autosnelweg zullen moeten verlaten om lokaal ergens een parkeerplaats te zoeken, komt hun veiligheid dan niet nog meer in het gedrang? Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan faciliteiten en de impact daarvan op de kwaliteit van hun rust. Bovendien zal dit ook voor overlast zorgen voor de lokale bewoners, die de voertuigen voor hun deur krijgen", vervolgen zij hun betoog.

"We zullen als sector niet aarzelen om tot symbolische acties over te gaan, wanneer niet snel opnieuw voldoende parkeerfaciliteiten worden geboden, waarbij ook oog is voor de veiligheid van onze chauffeurs en hun lading. Met voldoende bewaking moeten de parkings zeker opnieuw open kunnen. De overheid moet natuurlijk wel de investering willen doen in het belang van onze economie. Met de kilometerheffing zijn er nochtans genoeg inkomsten vanuit onze sector om hierin te investeren en menen wij als sector ook meer dan recht te hebben op deze faciliteiten, we betalen er elke dag opnieuw een hoge rekening voor."

"De sector is van oordeel dat de inkomsten uit de kilometerheffing prioritair naar mobiliteit dienen te gaan en bijkomend investeren in de veiligheid van de parkings is daarbij een belangrijk punt", zeggen zij tot slot.