Clicky


Iconisch beeld: vier generaties Sprinters op een rij

Iconisch beeld: vier generaties Sprinters op een rij
10-09-2018 17:02 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

AMERSFOORT - Treinfans konden gisteren in Amersfoort hun geluk niet op; vier generaties NS-Sprinters op een rij én de unieke gelegenheid om alvast binnen te kijken in de allernieuwste. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein heet, wordt vanaf de nieuwe dienstregeling op 9 december ingezet. Duizenden machinisten, conducteurs en monteurs leren in de tussentijd de fijne kneepjes van de in totaal 118 nieuwe Sprinters.

De aanwezige fans hebben gereageerd op een oproep op Facebook om getuige te zijn van het unieke fotomoment met de vier treinen: van de SGM uit 1975 tot de nieuwe SNG, die nét uit de fabriek in Spanje is gerold. Uit meer dan 250 reacties zijn de 15 meest enthousiaste fans geselecteerd. Zo nomineerde Freddy Meijer zijn vader Piet voor dit speciale moment: "Het is dat we wel eens gezien hebben dat er daadwerkelijk bloed is afgenomen bij hem, anders zouden we denken dat er treinen door zijn aderen gaan!". Wanneer de fans de SNG in mogen, zijn de reacties dan ook opgetogen: "Hij ruikt zelfs nieuw!"

Vertrouwd

Edwin is machinist sinds 2014 en één van negen expertmachinisten, die er al een paar duizend kilometer op hebben zitten in de nagelnieuwe trein. Hij maakte testritten en hielp mee bij het ontwikkelen van opleidingsmateriaal voor zijn collega’s. Net als de treinfans is hij enthousiast over de nieuwe Sprinter: “Hij voelt gelijk heel vertrouwd. Hij trekt vlot op, remt goed en ik kan vanuit de cabine alles goed zien. Ik ben heel positief!”

Onderhoudsorganisatie

Tijdens proefritten wordt zoveel mogelijk de normale situatie nagebootst. “Ik rijd eigenlijk zoals ik normaal in de dienstregeling ook zou doen. Ik stop op de stations, open de deuren en test alle situaties die ik normaal ook tegen zou komen. Alleen neem ik geen reizigers mee.” Gelijk met de machinisten trainen ook andere collega’s met de nieuwe trein. Edwin: “Als ik bijvoorbeeld een storing tegenkom, dan bel ik de collega’s van de onderhoudsorganisatie. Zo leren zij de trein ook al kennen.”

Computergestuurd

Naast moderne Intercity’s en Sprinters bestuurt Edwin als hobby ook historische treinen. De verschillen zijn volgens hem groot: “In de oudjes is alles mechanisch. Je start met het inschakelen van een dieselpomp. Deze trein is helemaal computergestuurd, elektrisch en energiezuinig. Die oude treinen zijn prachtig, maar ik had gelijk feeling met deze trein. Via touchscreens is vrijwel alles vanuit de cabine te bedienen.”

Wachtkamer

De komende jaren worden bijna 200 nieuwe NS-treinen, Sprinters en Intercity’s, via het Wagenwerkplaats-terrein in Amersfoort in gebruik genomen. Tussen het moment dat nieuwe treinen uit de fabriek rollen en ze in de treindienst ingezet kunnen worden, zit namelijk een korte periode. Gedurende die tijd gaan de nieuwe treinen in Amersfoort "in de wachtkamer". Op vaste momenten in het jaar verlaten alle nieuwe treinen de Wagenwerkplaats om ingezet te worden voor reizigers.

Drie miljard

NS heeft 118 Sprinters Nieuwe Generatie besteld bij de Spaanse treinfabrikant CAF. De eerste treinen gaan in december rijden op het traject Den Haag – Haarlem. De trein past bij de wensen van onze reizigers: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap. Vanaf 2021 volgen 79 snelle Intercity’s van de Franse fabrikant Alstom. NS investeert in totaal drie miljard euro in de aanschaf van nieuwe treinen en het moderniseren van bestaande treinen.