Clicky


Verkeerd geciteerde 'hotel'-uitspraak TLN zorgt voor oververhitte reacties

Verkeerd geciteerde 'hotel'-uitspraak TLN zorgt voor oververhitte reacties
22-07-2018 14:45 | Transport | auteur Redactie [FE]

DE WESTEREEN - Zaterdag verscheen een artikel in De Telegraaf over het gevaar van het ontbreken van een standairco in een vrachtwagen. Chauffeurs zouden bij hoge temperaturen oververmoeid raken omdat zij weinig tot geen slaap krijgen.

Verschillende organisaties werd naar een reactie gevraagd zo ook woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland, Quinten Sneijders. In de krant was te lezen: "De meeste chauffeurs slapen thuis of in een hotel. Mocht het toch zo zijn dat je door de hitte oververmoeid achter het stuur zit dan raden wij aan je baas te bellen en te melden dat je een gevaar op de weg bent."

Deze reactie deed nogal wat stof opwaaien onder vrachtwagenchauffeurs. Onze redactie ontving heel veel reacties op deze ongelukkige uitspraak voor iemand uit de sector.

Zo liet de vrouw van een chauffeur weten: "Hoe kunnen ze nu zeggen dat de meeste chauffeurs thuis slapen of in een hotel? Ga eens kijken, bijvoorbeeld in Duitsland, hoeveel auto's 's avonds op de parking staan, of in Nederland, of in België... Het is echt levensgevaarlijk! Zeker als je ook nog vroeg moet beginnen en dus 's middags om drie uur moet gaan slapen in een auto zonder standairco. Er wordt schande gesproken van mensen die hun hond in een hete auto achterlaten, maar voor chauffeurs is het blijkbaar geen probleem. Echt, het is levensbedreigend!"

Daarnaast zijn er ook chauffeurs die het allemaal wat overdreven vinden en al wat langer meedraaien als chauffeur en zeggen: "Toen ik in 1973 als jong chauffeurtje begon was er geen airco, standkachel of wat voor moderne meuk ook. Wij werkten en sliepen in onze trucks. Ik heb het allemaal overleefd."

Zondag laat Quinten desgevraagd aan de redactie van Transport Online weten dat hij het niet zo tegen De Telegraaf gezegd heeft en verkeerd geciteerd is. Sneijders heeft volgens eigen zeggen wel gezegd: "Het merendeel van de Nederlandse chauffeurs rijdt binnen Nederland en slaapt 's avonds gewoon thuis."

"Ik heb nooit gezegd dat ze in een hotel slapen. Dit schept natuurlijk een beeld van TLN waar wij helemaal niet achter staan", zegt Sneijders.

"Dit 'hitte'-probleem speelt natuurlijk met name bij chauffeurs die internationaal rijden", aldus Sneijders.

Arthur van Dijk, voorzitter van TLN, laat zondag in een reactie weten: "Bij extreme omstandigheden zoals hitte, maar ook extreme kou, of een code rood zoals begin dit jaar, is de chauffeur de 'kapitein op het schip'. Hij kan het beste inschatten of het onverantwoord of gevaarlijk is om door te rijden. De chauffeur moet altijd voor zijn eigen veiligheid gaan en bij zijn werkgever aangeven wanneer het niet meer verantwoord is om door te rijden."

Maar wat nu als, zoals veel chauffeurs in een reactie aan de redactie en op sociale media laten weten, een werkgever hier geen boodschap aan heeft? "Dat zou getuigen van slecht werkgeverschap. Er kunnen zich altijd situaties voordoen waarin het niet veilig is om door te rijden; een chauffeur kan ziek worden, ergens 's avonds eten en een voedselvergiftiging oplopen en zo zijn er meer situaties waarin de chauffeur kan aangeven dat het onverantwoord is om door te rijden. Een chauffeur heeft hierin een belangrijke stem", aldus van Dijk.

"Echter, ik sluit niet uit dat hier wel eens meningsverschillen over ontstaan tussen werkgever en werknemer maar ik ben persoonlijk bereid de chauffeur hierin te verdedigen", voegt van Dijk nog toe.