Clicky


ING: Winst transportsector onder druk door hogere lonen en duurdere brandstof

ING: Winst transportsector onder druk door hogere lonen en duurdere brandstof
13-06-2018 10:03 | Financieel | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - Bedrijven in de transport- en logistieksector zien het volume met 3,5 procent toenemen door toenemende vraag vanuit opdrachtgevers in buiten- en binnenland. Toch is 2018 niet per definitie succesvol. De kosten stijgen hard door hogere lonen en duurdere brandstof. Ondanks de drukte hebben bedrijven moeite om dit door te berekenen aan klanten. Succes hangt af van productiviteitsgroei en scherp sturen in kosten en de winstgevendheid van klantrelaties. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau.

Bedrijven in transport en logistiek met kracht vooruit in 2018

Na een sterk 2017 groeit het volume bij bedrijven in transport en logistiek in 2018 opnieuw met gemiddeld 3,5 procent. In het binnenland komt deze groei vooral vanuit de bouw, detailhandel en de horeca. Internationaal profiteren vooral logistieke dienstverleners van de groeiende Europese economie die positief doorwerkt bij opdrachtgevers in de industrie en de groothandel. Wel nemen hier de risico’s door een dreigende handelsoorlog toe. De scheepvaart is hier het meest gevoelig voor, maar ook logistieke bedrijven in onder andere de havens kunnen dit merken.

Logistieke dienstverleners en wegtransporteurs groeien het meest

door groei in consumentenmarkten groeit de logistieke dienstverlening dit jaar met 4 procent net iets sterker dan het wegtransport. De scheepvaart ziet de vraag ook groeien, maar heeft ook last van het dalende kolenvervoer als gevolg van de energietransitie. Dat geldt ook voor het spoorvervoer. De groei van het luchtvervoer valt door de grenzen van Schiphol terug tot 2 procent.

Omzet stijgt stevig mee, hogere lonen en duurdere brandstof zetten winst onder druk

De omzet in transport en logistiek stijgt gemiddeld 5 procent. Dit is stevig maar minder rooskleurig het lijkt. Er wordt meer gefactureerd, maar hogere lonen en duurdere brandstof zorgen naar verwachting gemiddeld ook voor 4 tot 5 procent hogere kosten. Uit de tegenvallende omzetten begin 2018 blijkt dat bedrijven moeite hebben om de sterke kostenstijging door te berekenen. dit lukt slechts deels. Sectoreconoom Rico Luman van het ING Economisch Bureau: ‘Vooral wegtransporteurs zien de kosten oplopen. Ondanks de goed gevulde orderportefeuille wordt 2018 financieel na jaren van verbetering toch een uitdagend jaar’.