Clicky


Zelfrijdend voertuig levert pakketjes in centrum Mechelen

Zelfrijdend voertuig levert pakketjes in centrum Mechelen
25-05-2018 10:09 | België | auteur Redactie [FE]

MECHELEN(B) - Kunnen zelfrijdende voertuigen ingezet worden voor het leveren van pakketjes? VIL test het vandaag, vrijdag 25 mei, uit in het centrum van Mechelen. De demonstratietest wordt uitgevoerd in het kader van het project ALEES (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) in samenwerking met de stad Mechelen en ACP.

Het is de eerste keer dat een zelfrijdend voertuig getest wordt voor last mile belevering in een Vlaamse stad. Het project ALEES, dat in februari 2017 van start ging, onderzoekt de mogelijke rol van zelfrijdende voertuigen in logistieke trajecten in de stad. VIL analyseert aan welke randvoorwaarden er moet worden voldaan om deze autonome voertuigen efficiënt in te zetten binnen logistieke applicaties, zoals pakketbelevering.

Van autonoom personenvervoer naar pakjesleveringen

Voor de test wordt een elektrisch voertuig van het Franse bedrijf Easymile ingezet. Dit voertuig heeft zijn strepen al verdiend voor personenvervoer in verschillende Europese steden. De wagen rijdt volledig autonoom en past zijn snelheid aan de omgeving aan. Het ontwerp van dit voertuig biedt ook mogelijkheden om er pakketten mee te vervoeren. Dit wordt nu voor de eerste keer getest tijdens dit VIL-experiment.

Vlaams minister van Economie, Werk, Innovatie en Sport, Philippe Muyters: “Ik geloof sterk in de voordelen van autonome voertuigen, niet alleen voor personen- of vrachtvervoer, maar zeker ook voor last mile-oplossingen in steden. Ik ben heel tevreden dat we dit met VIL in Vlaanderen kunnen testen. Vlaanderen positioneert zich eens te meer als een living lab waar slimme oplossingen in echte situaties getest kunnen worden.”

Uitgestippeld traject door centrum Mechelen

Op vrijdag 25 mei van 12 uur tot 18 uur worden enkele scenario’s gesimuleerd in het centrum van Mechelen. Het voertuig legt volledig autonoom een traject af in de Bruul. De route loopt van de Vijfhoek tot aan de Botermarkt en terug met verschillende tussenstops om pakjes te leveren.
Uit deze eerste test moet blijken welke toegevoegde waarde zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor last mile belevering in een stad.
Mogelijke voordelen zijn hogere efficiëntie van aan- en afleveringen door betere belading, flexibele routeplanning en 24/7 beschikbaarheid. Bovendien bieden deze voertuigen een duurzaam alternatief voor de talloze bestelwagens die dagelijks pakjes leveren in de steden.

De voertuigen zouden voor meer geconsolideerd verkeer kunnen zorgen en het verkeer in de stadscentra voor een groot stuk kunnen ontlasten.
Mechelse schepenen Marina De Bie (Mobiliteit) en Stefaan Deleus (Slimme Stad) zijn alvast overtuigd van de toegevoegde waarde en vullen aan: “Dé uitdaging voor ons historisch centrum is het evenwicht vinden tussen leefbaarheid, aantrekkelijkheid en bereikbaarheid. Het autoluwe gebied is daar een belangrijk element in, maar dan moeten er voldoende alternatieven zijn om de bereikbaarheid te garanderen. De belevering via fietskoeriers voor de first of last mile is een mogelijkheid die we de voorbije jaren volop gestimuleerd hebben, maar ook elektrische autonome voertuigen kunnen hier een belangrijke rol in spelen. We zijn dan ook blij dat we als stad een pioniersrol kunnen vervullen door deze test van VIL in onze stad uit te voeren.”

Veiligheid voorop

Om de veiligheid van de omgeving tijdens de test te garanderen, neemt VIL de nodige voorzorgen. “Tijdens de rit is er permanent toezicht van de politie voorzien. De kans dat het voertuig een gevaarlijke situatie veroorzaakt is verwaarlooosbaar, het zal tijdens de test immers maximum 10 kilometer per uur rijden. Tot slot zal er ook steeds iemand in het voertuig zitten, niet om het voertuig te besturen, maar om eventueel in te kunnen grijpen”, zegt VIL projectleider Kris Neyens.

Deze test en het project worden mee ondersteund door het wereldvermaarde Duitse instituut Fraunhofer IML voor het uittekenen van de nodige IT-architectuur. Het bedrijf zal de test op 25 mei ook volledig filmen.

VIL werkt het project ALEES uit in samenwerking met ACP, bpost, Bringme, DHL PARCEL BELUX, Stad Mechelen, Rhenus SML, Trimble, en Port of Antwerp.