Clicky


DFDS verwerft toonaangevende mediterrane scheepvrachtgroep U.N. Ro-Ro

DFDS verwerft toonaangevende mediterrane scheepvrachtgroep U.N. Ro-Ro
12-04-2018 17:47 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Vandaag heeft de Deense scheepvaartgroep DFDS een overeenkomst getekend met de Turkse investeerders Actera en Esas voor de verwerving van 98,8 procent van de aandelen van het bedrijf U.N. Ro-Ro voor een prijs van 950 miljoen euro. U.N. Ro-Ro is Turkije’s grootste exploitant van Ro-Ro vrachtschepen en een sterke toevoeging aan het grote vrachtscheepvaartnetwerk van DFDS in de Baltische Zee, de Noordzee en het Kanaal. Vanaf vandaag wordt DFDS in het Middellandse Zeegebied vertegenwoordigd met een route tussen Frankrijk en Tunesië.

U.N. Ro-Ro exploiteert vijf belangrijke routes tussen Turkije en de EU, door de Turkse havens Pendik, Ambarli en Mersin te verbinden met Trieste en Bari in Italië, Toulon in Frankrijk en Patras in Griekenland. Het bedrijf beheert en bezit een vloot van twaalf grote Ro-Ro schepen en beheert havens in Pendik, Istanbul en Trieste in Italië. U.N. Ro-Ro biedt ook intermodaal transport tussen de belangrijkste EU-markten en de havens in samenwerking met spoorvervoerders.

Groeiende markt

“De Turkse economie staat in de top 18 van ‘s werelds grootste. Handel met de EU is extreem dynamisch. Sinds de oprichting van U.N. Ro-Ro in 1994, heeft de overzeese handel gelijkmatig marktaandeel gewonnen van transport over de weg waar file, grenscontroles en douane-aangelegenheden de doorstroming hinderen. Vandaag de dag bestaat 55 procent van de handel uit overzeese handel - de aanhoudende groei is ten gunste van U.N. Ro-Ro, de belangrijkste aanbieder in deze markt”, aldus Niels Smedegaard, CEO & President van DFDS A/S.

DFDS’ kernexpertise

“De operatie van Ro-Ro schepen en verwerking door havens van een groot aantal onbemande trailers en het herladen van containers voor spoorvervoer, lijkt sterk op de activiteiten van DFDS in de Noordzee. Net als de goederen die vervoerd worden – machinerie, automotive onderdelen, voertuigen, electronica, computers, plastic producten, textiel, kleding, voedingsmiddellen zoals fruit en dranken, etc” zegt Niels Smedegaard. “DFDS is zelfs bekend met de schepen, omdat deze gebouwd zijn in de Duitse Flensburg Scheepswerf waar ook de efficiënte schepen van DFDS met een soortgelijk modern ontwerp zijn gebouwd.”

Winstgevend en veelbelovend

“U.N. Ro-Ro is een uitzonderlijk winstgevend bedrijf en we zijn ervan overtuigd dat het bundelen van de krachten zal leiden tot nieuwe interessante mogelijkheden omdat we de diensten kunnen uitbreiden naar nieuwe klanten en de twee salesorganisaties kunnen samenvoegen,”zegt Niels Smedegaard, CEO & president, DFDS A/S.

Veel van de trailers en containers die via Frankrijk en Italië tussen fabrikanten en hun klanten vervoerd worden, zullen gebruik maken van schepen van DFDS in het Kanaal en de Noordzee.

“Ik kijk er bijzonder naar uit om U.N. Ro-Ro te verwelkomen bij DFDS. Ik ben ook verheugd dat het vaardige en professionele management van U.N. Ro-Ro heeft besloten om onderdeel uit te maken van ons en zal verzekeren dat nieuwe medewerkers en klanten hier voordeel van zullen hebben,”zegt Niels Smedegaard.