Clicky


Zeventien nieuwe Scania R410 trekkers voor Wemmers Tanktransport

Zeventien nieuwe Scania R410 trekkers voor Wemmers Tanktransport
20-03-2018 11:49 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

BREDA - “Dat wij zeventien Scania’s inruilen voor evenveel nieuwe, heeft alles te maken met de goede geluiden die wij uit de markt en van collega vervoerders horen over het brandstofverbruik van de nieuwste generatie 410 pk SCR-only motoren”, aldus Paul van den Nieuwenhuizen, directeur eigenaar van Wemmers Tanktransport in Bleskensgraaf.

“Daarnaast speelden zaken als een laag eigengewicht een rol en dan is er natuurlijk nog de prijs.”

Scaniadealer Alblasserdam kon aan alle wensen van Wemmers voldoen en leverde vijftien internationale R410 trekkers met het hoge dak in een 4x2 uitvoering en twee 6x2 R410’s met een elektro hydraulisch gestuurde en hefbare voorloopas.

“We zijn echt reuze benieuwd wat de voertuigen qua verbruik gaan doen, want dat is voor ons heel belangrijk. Maar vergeleken met de motoren van onze vorige Scania’s ben ik er van overtuigd dat we er op vooruit gaan”, aldus Van den Nieuwenhuizen. Daar staat de eer van Scania zeker op het spel want bij Wemmers rijdt met meerdere merken en houdt het verbruik goed bij. “Via ons eigen opleidingsinstituut sturen wij strak op brandstof, veiligheid en kennisniveau van onze chauffeurs. Daarbij maken goed gebruik van de wekelijkse rapportages die Scania ons levert, maar uiteindelijk vergelijken wij het toch met de resultaten binnen ons hele wagenpark.”

Een ander belangrijk punt is het leeggewicht inclusief brandstof. “Het is voor ons absoluut van belang dat we met minimaal 15 ton nuttig laadgewicht bij onze klanten voor de deur komen. Dat betekent dat een internationale trekker bij ons inclusief 700 liter brandstof niet meer dan 7,5 ton mag wegen. Wat dat betreft is het wel fijn dat Scania het lichtste chassis in de markt heeft. Toch hebben we er lichtmetalen velgen onder gezet want elke kilo telt. Daarbij moet je iets verder kijken. Het is niet alleen zuiver een kwestie van de meerkosten van de velgen versus het extra laadvermogen. Als je ergens één- of twééhonderd kilo minder kunt laden, blijven die kilo’s je achtervolgen door je hele organisatie want de klant gaat wel vragen waarom dat is.”

De twee drieassige trekkers rijden alleen nationaal en zijn elke avond terug op de basis. De internationale trucks gaan rond de 130.000 kilometer per jaar rijden in de vloeibare levensmiddelen waar Wemmers specialist in is. “Dat betekent dat onze jongens doorgaans de hele week van huis zijn. Om onze chauffeurs maximaal comfort te garanderen hebben we geïnvesteerd in de hoogste cabinevariant. De naam Scania zal in combinatie met een grote cabine zeker de aandacht trekken.

De nieuwe voertuigen zijn doordacht opgebouwd. We zijn niet zo van de extra lampen, maar vinden wel dat een chauffeur goed moet zitten. Dus hebben we de auto’s met de premiumstoelen besteld. Ik zie daar ook een stuk veiligheid in want een chauffeur die lekker zit, rijdt geconcentreerder. Voor nog meer veiligheid naast het verplichte AEB en LDW hebben we ook de nieuwe vrijloopretarder laten monteren. Bovendien vertaalt zich dat naar een hogere veilige daalsnelheid en daar zit dan weer wat winst. Bovendien kunnen we nu ook het Scania Active Prediction gebruiken. En dat scheelt weer brandstof.”

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus