Clicky


Havenbedrijf Rotterdam neemt hybride vaartuig in de vaart

Havenbedrijf Rotterdam neemt hybride vaartuig in de vaart
19-01-2018 11:08 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Donderdagmiddag 18 januari heeft het Havenbedrijf Rotterdam een nieuw hybride patrouillevaartuig in de vaart genomen. Het gaat om de RPA 8, een schip van 25 meter lengte dat zowel op diesel als diesel-elektrisch kan varen.

Het schip veroorzaakt aanzienlijk minder golfslag en is beduidend zuiniger dan de andere schepen van het Havenbedrijf. Het vervangt de RPA 3, die aan het eind van zijn technische en economische levensduur is gekomen. De RPA 8 is gebouwd door de Kooiman Group in Zwijndrecht.

“De ingebruikname past in het beleid om duurzaam varen te stimuleren en als Havenbedrijf een voorbeeldfunctie te vervullen”, aldus (rijks)havenmeester René de Vries. Hij is verantwoordelijk voor een veilige, vlotte, duurzame en beveiligde afwikkeling van de scheepvaart.

Daartoe beschikt hij onder andere over een vloot van patrouillevaartuigen. Het is voor het eerst dat de havenmeester, aan het bewind sinds 2010, een nieuw vaartuig in de vaart neemt. Jaarlijks arriveren 30.000 zeeschepen en 110.000 binnenvaartschepen in de haven van Rotterdam.

Minder brandstofverbruik

De RPA 8 verbruikt aanzienlijk minder brandstof. Dankzij de hybride voortstuwingsinstallatie kan efficiënt gepatrouilleerd worden op lage snelheden en wordt het aantal draaiuren op laag belaste dieselmotoren gereduceerd. Een speciaal vleugelprofiel van het schip onderwater zorgt voor minder golven. Dat is beter voor de kademuren, andere schepen en ook voor het brandstofverbruik. De romp is van aluminium, drie keer zo licht als staal en daardoor verbruikt het vaartuig ook minder brandstof.

“Met al zijn snufjes bespaart de RPA 8 net zoveel energie als 65 huishoudens in één jaar verbruiken. Hierdoor stoot het schip ook minder CO2 uit; een hoeveelheid waarvoor omgerekend elk jaar 8.000 bomen zouden moeten worden aangeplant”, aldus René de Vries.

De havenmeester is ook blij met de veel grotere brug. Er is één navigatiepositie voorin gecreëerd en de specifieke havenmeestertaken worden achterin en benedendeks uitgevoerd op de drie consoles.

Donderdagmiddag 18 januari heeft het Havenbedrijf Rotterdam een nieuw hybride patrouillevaartuig in de vaart genomen. Het gaat om de RPA 8, een schip van 25 meter lengte dat zowel op diesel als diesel-elektrisch kan varen.

Het schip veroorzaakt aanzienlijk minder golfslag en is beduidend zuiniger dan de andere schepen van het Havenbedrijf. Het vervangt de RPA 3, die aan het eind van zijn technische en economische levensduur is gekomen. De RPA 8 is gebouwd door de Kooiman Group in Zwijndrecht.

“De ingebruikname past in het beleid om duurzaam varen te stimuleren en als Havenbedrijf een voorbeeldfunctie te vervullen”, aldus (rijks)havenmeester René de Vries. Hij is verantwoordelijk voor een veilige, vlotte, duurzame en beveiligde afwikkeling van de scheepvaart. Daartoe beschikt hij onder andere over een vloot van patrouillevaartuigen. Het is voor het eerst dat de havenmeester, aan het bewind sinds 2010, een nieuw vaartuig in de vaart neemt. Jaarlijks arriveren 30.000 zeeschepen en 110.000 binnenvaartschepen in de haven van Rotterdam.

Minder brandstofverbruik

De RPA 8 verbruikt aanzienlijk minder brandstof. Dankzij de hybride voortstuwingsinstallatie kan efficiënt gepatrouilleerd worden op lage snelheden en wordt het aantal draaiuren op laag belaste dieselmotoren gereduceerd. Een speciaal vleugelprofiel van het schip onderwater zorgt voor minder golven. Dat is beter voor de kademuren, andere schepen en ook voor het brandstofverbruik.

De romp is van aluminium, drie keer zo licht als staal en daardoor verbruikt het vaartuig ook minder brandstof. “Met al zijn snufjes bespaart de RPA 8 net zoveel energie als 65 huishoudens in één jaar verbruiken. Hierdoor stoot het schip ook minder CO2 uit; een hoeveelheid waarvoor omgerekend elk jaar 8.000 bomen zouden moeten worden aangeplant”, aldus René de Vries.

De havenmeester is ook blij met de veel grotere brug. Er is één navigatiepositie voorin gecreëerd en de specifieke havenmeestertaken worden achterin en benedendeks uitgevoerd op de drie consoles.