Clicky


Scania introduceert Scania L-serie en CrewCab

Scania introduceert Scania L-serie en CrewCab [+foto's]
07-12-2017 11:07 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

SOEDERTALJE - Scania gaat nu de derde lanceringsfase in van de nieuwe generatie trucks voor Europese markten. Het accent ligt daarbij op stedelijke toepassingen die gebruikt worden voor distributie en transport in, rond en tussen steden, maar ook voor vuilniswagens, gemeentelijke en hulpdienstvoertuigen. Stedelijke mobiliteit is van cruciaal belang om moderne steden in staat te stellen effectief te functioneren en aantrekkelijk en duurzaam te zijn.

“Als leider op het gebied van duurzaam vervoer is ons uitgangspunt dat klanten uitdagingen als congestie, veiligheid, zorg voor het milieu en de economie als geheel moeten kunnen aangaan, terwijl hen tegelijkertijd aantrekkelijke werkomstandigheden geboden moeten worden”, aldus Alexander Vlaskamp, Senior Vice President Scania Trucks.

“Met deze introductie van meer producten en diensten kunnen we bij elke bijeenkomst met een klant een aanbod presenteren dat vergeleken met andere fabrikanten zowel meer op maat gemaakt en duurzamer als kostenefficiënter is.”

De L-serie maakt nu haar debuut in Scania’s nieuwe truckgeneratie voor steden en stedelijke omgevingen. De L-serie is in haar element in en rond steden, of het nu gaat om toepassingen in de sectoren distributie en afval of in de bouw.

“De L-serie is de bekroning van ons aanbod voor stedelijke omgevingen”, aldus Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks. “De L-serie heeft precies de kenmerken die nodig zijn voor distributie en toepassingen die, vaker dan je je in eerste instantie realiseert, vooral plaatsvinden in een stedelijke omgeving met veel verkeer, waar veel verschillende weggebruikers de ruimte moeten delen.”

Innovatieve toepassingen

“Er is een duidelijke trend naar cabines met lage instap, die van oudsher vooral voor vuilniswagens werden gebruikt, maar nu hun weg vinden naar steeds meer toepassingen”, verklaart Eng. “Een jaar of tien geleden zouden veel mensen hun wenkbrauwen hebben opgetrokken bij een kipper met een cabine met lage instap, maar dit zal in sommige grote steden weldra een alledaags beeld worden. De concessies die je moet doen op het gebied van bodemvrijheid en aanloophoeken, worden ruimschoots gecompenseerd door de voordelen voor mensen die vooral in de stad rijden, omdat ze minder hoog boven hun omgeving uittorenen.”

Volgens Eng is er veel belangstelling voor de overstap naar voertuigen met een lage instap gezien de toegenomen belangstelling voor duurzaamheid, die met name door lokale overheden wordt gestimuleerd.

“Ze stellen legitieme eisen waardoor trucks moderner moeten worden, willen ze eraan voldoen”, zegt hij. “Een kipper met lage instap met een Scania City Safe Window in de rechterdeur en een geruisloze gasmotor die op biomethaan loopt, is in de straten van Londen veel meer welkom dan traditionele voertuigen. Feit is dat zones met strengere geluidseisen, emissievoorschriften en interactie met andere soorten verkeer traditionele kippers lijken te verdringen naar toepassingen die niet in de stad voorkomen.”

Laagknielende L-serie

Cabines van de L-serie zijn altijd 20 decimeter lang en zijn leverbaar met drie verschillende dakhoogtes: laag, normaal en hoog. Als u er een met knielfunctie bestelt (die automatisch via de handrem wordt geactiveerd) is het slechts één stap om via een vloerput in de cabine te komen – de vloerhoogte zelf is dan ongeveer 80 cm (tot op zekere hoogte afhankelijk van de bandenkeuze). De instaptrede is niet alleen laag, maar ook 79 cm breed. Zonder knielen zijn twee instaptreden nodig; de vloerhoogte komt dan op een lage 93 cm.

Scania’s L-serie kan worden uitgerust met automatisch knielfunctie, wat resulteert in een instaptrede op 44 cm. De instaptrede is niet alleen laag maar ook breed, wat heel handig is voor iedereen die vaak in- en uitstapt, bijvoorbeeld tijdens de inzameling van vuilnis.

Beide zijden van de cabine bieden dezelfde instaphoogtes. Het is ook gemakkelijk om door de cabine heen te bewegen – bijvoorbeeld om niet te hoeven uitstappen – via een verbinding vóór de motortunnel.

De L-serie wordt aangedreven door Scania’s vernieuwde 9-litermotor, die in de dieselversie verkrijgbaar is met drie verschillende vermogens. In 2018 zal Scania ook het motorassortiment voor de L-serie uitbreiden met zijn OC09-gasmotor met twee vermogens (voor zowel CNG als LNG). Alle motoren kunnen worden gecombineerd met Scania Opticruise of met een automatische versnellingsbak van Allison.

“Met zijn iets minder ruige uiterlijk oogst dit type truck, dat niet zo hoog is als andere, waardering in stedelijke omgevingen”, aldus Eng. “Dit ligt niet alleen aan het uiterlijk, maar ook aan het feit dat chauffeurs zich op dezelfde hoogte bevinden als en contact kunnen maken met andere weggebruikers. En voor de chauffeurs zelf is het ook een kwestie van verbeterde ergonomie, vooral als je vaak in en uit de cabine klimt.”

Veel bouwvoertuigen worden opmerkelijk vaak gebruikt in drukke omgevingen in grote steden, waar controle door de chauffeur, weinig lawaai en overzicht belangrijker zijn dan de off-road eigenschappen.

Een ander voordeel van Scania’s L-serie is dat er in de rijmodus, met een normale specificatie, vooraan nog steeds een bodemvrijheid is van ongeveer 24 cm. De carrosseriebouwers worden ook op hun wenken bediend: de carrosserie kan starten op een denkbeeldige lijn die slechts 42 cm achter het middelpunt van de vooras loopt.

Een raam met veilig zicht

Een belangrijke innovatie op het gebied van veiligheid is dat Scania nu de optie introduceert om een Scania City Safe Window te kiezen in de passagiersdeur van alle versies van de P- en L-cabines. Een laag geplaatst raam in de passagiersdeur maakt dat de chauffeur kwetsbare weggebruikers zoals kinderen, fietsers en voetgangers in de onmiddellijke nabijheid van de truck beter kan zien.

“Voor chauffeurs die vaak in stedelijke omgevingen rijden, zorgt een raam in de deur voor grotere veiligheidsmarges en veel minder stress”, licht Eng toe. “Oplossingen met camera’s en sensoren maken het absoluut niet minder belangrijk om goed zicht te hebben op de omgeving en contact te kunnen maken met andere weggebruikers. In druk verkeer kan alles wat het zicht van de chauffeur vergroot, van doorslaggevend belang zijn.”

Het Scania City Safe Window geeft de chauffeur beter de gelegenheid om kwetsbare weggebruikers tijdig op te merken en een interactie met ze aan te gaan, wat met name belangrijk is in drukke stedelijke omgevingen waar trucks zoveel mogelijk rekening moeten houden met anderen.

Het Scania City Safe Window heeft ruitverwarming en kan worden besteld voor de passagiersdeur van alle P- en L-cabines, de cabines die het meest worden gebruikt in stedelijke toepassingen zoals distributie, afvalinzameling en diverse onderhoudsvoertuigen. Deze optie houdt wel enkele beperkingen in wat betreft het openen van het normale zijraam van de deur. Maar dat is van ondergeschikt belang omdat het raam aan de chauffeurszijde het raam is dat wordt gebruikt voor het overhandigen van pasjes, verzenddocumenten, enz.

“Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is niets belangrijker dan het minimaliseren van het effect van trucks op hun omgeving”, aldus Eng. “Het Scania City Safe Window is een treffend voorbeeld van de manier waarop heel concrete maatregelen hier en nu het verschil maken.”

Nieuwe Scania CrewCab – een manschappencabine van wereldklasse

Scania’s CrewCab is een instituut op markten over de hele wereld. Het is nu de beurt aan de nieuwe generatie trucks om uitgebreid te worden met een ultramoderne versie van de P-serie Scania CrewCab in twee maten. Hulpdiensten en brandweerkorpsen die snel en veilig personeel en materieel moeten vervoeren, hebben echt iets om naar uit te kijken.

“De nieuwe CrewCab van Scania wordt gekenmerkt door het op de branche afgestemde en modulaire concept, wat in gewone taal betekent dat de CrewCab dezelfde kwaliteit en veiligheid en hetzelfde comfort biedt als onze andere cabines”, aldus Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks. “De cabine kent geen compromissen maar evenmin speciale oplossingen, ook al zijn dit hooggespecialiseerde producten die op maat gemaakt worden voor veeleisende taken waarbij levens op het spel staan.”

Meer flexibiliteit

“Met ons nieuwe aanbod is het mogelijk om optimale oplossingen op maat te vinden voor allerlei toepassingen waarbij u een manschappencabine nodig hebt, zonder compromissen te hoeven sluiten of geconfronteerd te worden met buitensporige levertijden”, zegt Eng. “Als je daar nog de veilige wegeigenschappen, uitstekende remmen en motoren tot 500 pk bij optelt, zie je dat dit de perfecte oplossing is voor hulpdiensten die snel onderweg moeten kunnen zijn.”

Alles wordt gekenmerkt door flexibiliteit en mogelijkheden om de cabine precies volgens de eigen wensen van de klant te ontwerpen. Scania schat dat de productietijd voor een standaard hulpdienstvoertuig nu ten minste 30 procent korter is geworden dankzij de manschappencabines van de nieuwe truckgeneratie en andere kenmerken. De cabines zijn goed voorbereid voor het leggen van elektrische en luchtleidingen, er zijn een heleboel stevige bevestigingspunten en er is een bovenste rij gaten aangebracht op het frame van het voertuig waar de carrosseriebouwer gebruik van kan maken.

De bemanningsruimte kan met allerlei zaken worden uitgerust, van afzonderlijke aircosystemen tot verwarmingssystemen die handmatig worden bediend of automatisch worden geregeld, in combinatie met het basissysteem van het voertuig. De zitplaatsen kunnen losse stoelen of banken zijn en worden uitgerust met verschillende gordelconfiguraties, afhankelijk van of de passagiers reddingskleding dragen.

De instaptrede is verbeterd en er zijn een aantal duidelijk zichtbare handvatten om te helpen bij het in- en uitstappen. Ook zijn opties als het Scania City Safe Window, een hoge luchtinlaat, een verticale uitlaat of diverse PTO’s rechtstreeks vanuit de fabriek verkrijgbaar.

Sterkste bemanningscabine ter wereld

Een uniek kenmerk van alle Scania-cabines is dat ze, naast de gebruikelijke botsproeven, ook impact- en kanteltests ondergaan overeenkomstig zwaardere Zweedse voorschriften.

De nieuwe manschappencabine van Scania is ook echt helemaal nieuw. Ze is volledig geïntegreerd in het modulaire systeem van Scania en kan op dezelfde manier worden uitgerust als alle andere P-cabines, ongeacht of u een CP28 of CP31 kiest. De langere versie is ook verkrijgbaar in twee verschillende dakhoogtes: Laag (de keuze van de meeste klanten) of Normaal. Een belangrijke verklaring voor de naadloze indruk die het geheel maakt, is dat het gehele verlengde gedeelte, ongeacht de variant, zich achter het voorste cabinedeel bevindt (de beschikbare ruimte is niet simpelweg in tweeën verdeeld).

“We geloven dat onze nieuwe Scania CrewCab een succes zal worden bij hulpdiensten en andere klanten die zowel een bemanning als materieel moeten vervoeren”, zegt Eng. “De cabine kan maximaal acht personen vervoeren, die zich kunnen verplaatsen met een mate van comfort en veiligheid die nieuwe standaarden zet in de branche.”

De nieuwe manschappencabines van Scania stellen nieuwe normen in de branche door hun ongeëvenaard(e) comfort, kwaliteit en veiligheid. Ze kunnen tot acht personen vervoeren, die in geval van kantelen worden beschermd door vier zijgordijnairbags in een compartiment dat wordt gekenmerkt door kwaliteit, ergonomie en comfort.

Scania’s CrewCab kan worden besteld met alle versies van Scania’s DC09- en DC13-motoren, gecombineerd met automatische versnellingsbakken van Allison of Scania’s eigen automatische versnellingsbakken met Scania Opticruise. Ook iets grotere oplossingen met een elektronisch bestuurde derde naloopas (6x2*4) kunnen nu rechtstreeks vanuit de fabriek worden besteld.

Leider in zijn klasse

“De nieuwe Scania CrewCab is gebaseerd op de kwaliteit die al door de Scania P-serie en de nieuwe truckgeneratie wordt geboden”, zegt Eng. “Maar de keuzevrijheid is misschien nog steeds het allerbelangrijkste kenmerk – het feit dat het voertuig kan worden toegesneden op de behoeften van de klant. We zijn ervan overtuigd dat we met de nieuwe Scania CrewCab een nog groter marktaandeel in deze toepassingen zullen verwerven.”

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus