Clicky


easyJet presenteert nieuwe Airbus A320neo op Schiphol en zet duurzaamheidsstrategie voort

easyJet presenteert nieuwe Airbus A320neo op Schiphol en zet duurzaamheidsstrategie voort
06-12-2017 16:52 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - easyJet, de tweede luchtvaartmaatschappij op Schiphol, heeft vandaag officieel één van haar nieuwe Airbus A320neo-vliegtuigen op Schiphol gepresenteerd. De A320neo is in juni 2017 toegevoegd aan de vloot en vliegt nu regelmatig van en naar de luchthaven.

De A320neo levert aanzienlijke milieu- en operationele voordelen op: een besparing tot 15 procent in brandstofverbruik en CO2-uitstoot, en een verminderde geluidsuitstoot van 50 procent bij de start en de landing.

Deze week publiceert easyJet ook het jaarverslag voor 2017. Daarin rapporteert easyJet over een vermindering van de hoeveelheid CO2 die de maatschappij per passagier uitstoot. De CO2 uitstoot per passagierskilometer was 78.62 gram, een daling ten opzichte van 79.98 gram per passagierskilometer in het voorgaande boekjaar.

De afname is consistent met easyJet’s duurzaamheidsstrategie waarin de maatschappij streeft naar efficiënter brandstofgebruik van haar 279-tallige vloot en probeert om de emissies per passagierskilometer nog verder te verminderen. De uitstoot per passagier ligt op schema om over twintig jaar nogmaals met één derde te worden verminderd.

Sinds 2000 heeft easyJet haar CO2-uitstoot per passagier per kilometer al met ruim 32% verminderd. De huidige emissiedoelstelling is een vermindering van nog eens 10% voor 2022 (vergeleken met boekjaar 2016), wat een verbetering van 38% ten opzichte van 2000 zou zijn.

De grootste impact van easyJet op het milieu is het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot. Daarom werkt de luchtvaartmaatschappij momenteel aan verschillende projecten om de CO2-voetafdruk aanzienlijk te verminderen.

Elektrisch vliegtuig

In september kondigde easyJet aan dat het advies geeft aan het Amerikaanse bedrijf Wright Electric, dat een elektrisch passagiersvliegtuig aan het ontwikkelen is voor commerciële vluchten. De samenwerking richt zich op het bereiken van een gezamenlijk doel: over 10 jaar vluchten op korte afstanden, zoals van Amsterdam naar Londen, uitvoeren met volledig elektrische toestellen.

Taxiën op waterstof

easyJet werkt ook samen met Safran Landing Systems om in de komende maanden een e-taxi systeem, dat gebruik maakt van waterstof-brandstofceltechnologie, te testen. Dit zou een revolutionair zero-emission taxi-systeem voor zijn vliegtuigen zijn.

Vanwege de hoge frequentie en korte vluchten bij easyJet, wordt ongeveer 4% van de totale brandstof die de luchtvaartmaatschappij jaarlijks gebruikt, tijdens het taxiën van en naar de landingsbaan verbruikt. Eenmaal toegepast binnen de hele vloot zou deze technologie ongeveer 55.000 ton brandstof en de bijbehorende CO2-uitstoot per jaar kunnen besparen. De proeven vinden volgend jaar plaats op de luchthaven van Toulouse.

Efficiënte vliegtuigen

easyJet heeft een efficiënte vloot van Airbus toestellen uitgerust met CFM56-motoren. Tegen het einde van 2022 zullen er 100 A320neo vliegtuigen aan de vloot zijn toegevoegd. Vanaf zomer 2018 begint easyJet ook met de ontvangst van 30 A321neo-vliegtuigen, met daarin 235 zitplaatsen in vergelijking met 186 stoelen in het A320neo-vliegtuig. De introductie van de A321 zal positief bijdragen aan de CO2-reductiedoelstelling van easyJet door meer passagiers per vlucht te vervoeren.

William Vet, easyJet’s Country Manager voor Nederland: "We zijn erg blij dat we de hoeveelheid CO2 die we uitstoten verder hebben teruggebracht en we kijken uit naar het bereiken van onze doelstelling van 77 gram per passagierskilometer in 2020. Door moderne Airbus-vliegtuigen te gebruiken en efficiënt te vliegen hebben we de milieu-impact van passagiers op onze vluchten verminderd met één derde sinds 2000."

"We zijn verheugd om vandaag officieel onze nieuwe Airbus A320neo in Amsterdam te presenteren. Als de op één na grootste luchtvaartmaatschappij van Schiphol zetten we ons in voor duurzame groei op de luchthaven. Wij zijn van mening dat er binnen de huidige limiet nog steeds ruimte is om de efficiëntie te verhogen, bijvoorbeeld door een hogere bezettingsgraad te stimuleren en door het gebruik van moderne en efficiënte vliegtuigen zoals de Airbus A320neo, wat ook de impact op de omgeving vermindert."

"De volgende zomer introduceert easyJet ook de A321neo met 235 stoelen, waarmee easyJet kan blijven groeien op luchthavens zoals Schiphol waar de capaciteit beperkt is, en daarnaast een verdere CO2-verbetering per passagierskilometer kan realiseren."