Clicky


Sirius Shipping investeert in online bewaking aan boord

Sirius Shipping investeert in online bewaking aan boord
05-12-2017 11:30 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

DONSÖ - Voor een betere controle over roterende machines aan boord investeert Sirius Shipping nu in online bewaking van SKF. “We willen signalen krijgen voordat er iets gebeurt, zodat we beter voorbereid zijn en voldoende tijd hebben om de gepaste maatregelen te nemen”, aldus Stefan Johansson, Technical Superintendent bij Sirius Shipping.

Met een vloot van tien schepen transporteert Sirius Shipping vloeibare goederen zoals olie en chemicaliën naar havens in Noord-Europa. Dit gebeurt voornamelijk naar bestemmingen in Denemarken, Noorwegen, Finland en Zweden. Het tijdig, veilig en – last but not least – op ecologisch duurzame wijze kunnen leveren van goederen is een belangrijke eis van klanten. Het onverwacht uitvallen van machines in de machinekamer leidt tot dure vertragingen. Degelijk uitgevoerd onderhoud is dan ook van cruciaal belang om tijdige leveringen te garanderen.

“Onderhoud aan boord is een continu proces. Schepen gaan ruwweg om de 30 maanden naar de scheepswerf voor geplande onderbrekingen. Daar werpen we een nauwkeurige blik op alles wat we niet kunnen bekijken terwijl het schip in de vaart is. We inspecteren bijvoorbeeld de bodem, het roer, de schroef en machineonderdelen in de motor en de tandwielkast”, legt Stefan Johansson uit.

Verhogen van de betrouwbaarheid

Een steeds terugkerende uitdaging voor de onderhoudsafdeling is het verhogen van de betrouwbaarheid van cruciale roterende machines aan boord. Het bewaken van de reductietandwielkast, die de schroefas aandrijft, en van de dynamo, die eveneens wordt aangedreven door de reductietandwielkast, verhoogt de veiligheid van het systeem. “Gelukkig zijn we er tot nu toe vrij goed in geslaagd ernstige defecten te voorkomen. Als er iets gebeurt, kan dat hoge kosten veroorzaken. We willen de risico’s dan ook zoveel mogelijk beperken”, aldus Stefan.

Dure onderbrekingen

Bij een ongeplande onderbreking hangt de duur van de onderbreking af van de plaats waar het schip zich op dat moment bevindt, de afstand tot een scheepswerf en of het al dan niet noodzakelijk is om het schip vanuit de haven over te brengen naar de scheepswerf. Het is niet ongewoon dat een schip 6 tot 7 dagen in een scheepswerf ligt voor herstel. Bij ernstige defecten kunnen reparaties echter maanden duren, en dat moeten we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen, zegt Stefan Johansson.

“Gewoonlijk moeten onderdelen speciaal worden besteld. Grote tandwielen of lagers zijn niet zomaar meteen voorhanden. Het is dus belangrijk dat we een langere planning hebben om onderdelen te kunnen bestellen en onderbrekingen voor onderhoud zo kort mogelijk te houden”, aldus Stefan.

Om een betere controle te krijgen over roterende machine-uitrustingen heeft de rederij ervoor gekozen een online statusbewakingssysteem te installeren met meetsensoren voor specifieke machineonderdelen. Nimbus en Marinus zijn de eerste schepen waarop dit systeem is geïnstalleerd. Weldra wordt IMx-8 ook geïnstalleerd aan boord van de schepen Neptunus en Scorpius.

De keuze viel op het IMx-8-systeem van SKF, de nieuwste telg in het IMx-assortiment. Dit is een compact systeem dat geavanceerde functies biedt die we ook terugvinden bij zijn grotere broers, IMx-16 en IMx-32. Het eenvoudig te monteren en compacte systeem past in het onderhoudssysteem van Sirius Shipping. Sensoren detecteren machineonderdelen en sturen signalen online naar het gecertificeerde Remote Diagnostic Center van SKF in Hamburg, waar specialisten machineafwijkingen melden.

“Ze weten wanneer er afwijkingen zijn en kunnen onmiddellijk zien of we servicehandelingen aan machines hebben uitgevoerd. Dat helpt ons enorm. Ik zie het als een goede stap in de richting van een grotere voorspelbaarheid, en dat voelt goed”, aldus Stefan.