Clicky


Werknemers en klanten busbedrijven dupe van nieuwe Europese regels

Werknemers en klanten busbedrijven dupe van nieuwe Europese regels
22-11-2017 09:30 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Nieuwe Europese regels voor het busvervoer zijn een directe bedreiging voor de werkgelegenheid en de regionale busdiensten in Nederland. Dat stelt het CNV in een brief aan de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat. Vandaag spreekt de commissie hierover met de minister.

De brief is een reactie op het tweede deel van het ‘Mobiliteitspact’, dat de Europese Commissie onlangs presenteerde. Het gaat om een serie maatregelen, die als doel hebben om de nationale markten voor openbaar vervoer open te stellen voor (buitenlandse) aanbieders van busverbindingen, buiten de huidige concessiesystematiek om. Deze maatregelen gaan volgens het CNV volstrekt verkeerd uitpakken voor Nederlandse buschauffeurs en OV-gebruikers.

Mooie woorden

CNV-voorzitter Maurice Limmen: “Europa heeft vorige week mooie woorden gesproken over een socialer Europa. Er is zelfs een heuse ‘Pijler van sociale rechten’ geproclameerd. Dat blijven echter holle frases als tegelijkertijd de Europese Commissie blijft inzetten op meer marktwerking ten koste van werknemers, zoals we nu weer zien met deze voorstellen voor het busvervoer. Het CNV roept de Nederlandse politiek dan ook op zich krachtig tegen deze voorstellen uit te spreken.”

Krenten uit de pap

Sanne van der Meulen, sectorbestuurder vervoer van CNV Vakmensen: “Bedrijven als Flixbus, Ouibus en Eurolines krijgen zo de kans om de krenten uit pap te pikken op de Nederlandse OV-markt. Concurrentie op prijs wordt expliciet benoemd door de Europese Commissie als ‘geen voldoende reden’ om een aanvraag van zo’n busmaatschappij af te wijzen. De Europese Commissie creëert zo een race naar het putje, die alleen maar ten koste kan gaan van werknemers. Maar ook de Nederlandse buspassagier is hiervan uiteindelijk de dupe, omdat in Nederland het principe geldt dat rendabele lijnen onrendabele lijnen financieren. Als buitenlandse bedrijven de rendabele lijnen overnemen, betekent dat straks geen busvervoer meer in bijvoorbeeld Oost-Groningen of Zeeuws-Vlaanderen.”