Clicky


Vlotte voortgang vaarwegverruiming Maas bij Venlo

Vlotte voortgang vaarwegverruiming Maas bij Venlo
21-11-2017 10:05 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

VENLO - De vaarwegverruiming van de Maas bij Venlo verloopt voorspoedig. Rijkswaterstaat maakt de vaarweg tussen stuw Belfeld en Ubroek geschikt voor schepen van klasse Vb; de zogenoemde tweebaksduwvaart.

Dat zijn schepen van 190 m lang, 11,40 m breed en een maximale diepgang van 3,50 m. Deze schepen kunnen vanwege hun afmetingen op dit moment alleen maar in het midden van de vaarweg varen en elkaar daardoor op dit gedeelte niet passeren.

De Maas ter hoogte van Venlo behoort tot de Maasroute, een hoofdvaarweg in Europa. Door het traject bij Venlo te verbreden en ondieptes weg te halen maken we de hele Maasroute – van Maastricht tot Weurt - geschikt voor grotere binnenvaartschepen, zodat deze route volwaardig deel uitmaakt van het internationale vaarwegennet. Een modernere Maasroute is gunstig voor het milieu. Met meer transport per schip, groeit het meer vervuilende wegtransport minder hard.

Explosievenonderzoek

Het onderzoek naar explosieven in de Maas bij Venlo is inmiddels afgerond. In samenwerking met de aannemer hebben we voorafgaand aan de werkzaamheden locaties gemarkeerd waar mogelijk niet-gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in de rivierbodem aanwezig zijn. Met gespecialiseerde duikers en een graafmachine voorzien van een beveiligde explosievenzeefbak, is vrijwel de gehele bodemoppervlakte benaderd die vooraf in kaart is gebracht.

500-ponder

Eerder dit jaar vonden we een 500-ponder uit de Tweede Wereldoorlog. Op 24 september is deze ter plekke onschadelijk gemaakt en op een andere locatie veilig tot ontploffing gebracht. Ook zijn negen granaten van een klein kaliber gevonden en veilig onklaar gemaakt.

Bruggen centrum Venlo

Bij de werkzaamheden onder de bruggen in het centrum van Venlo kwamen veel disciplines bij elkaar. Zo is de bodem onder de bruggen volgens een speciaal proces uitgekamd. Rondom de pijlers gaf een gespecialiseerde duiker steeds 50 cm diepte vrij, waarna er telkens 30 cm gegraven kon worden. Deze methode is herhaald totdat overal de juiste diepte werd bereikt. Behalve hulp van de duikers was er ter plekke ook scheepvaartbegeleiding nodig en werden de bruggen voortdurend gemonitord door middel van trilsensoren.

Veerpont Steyl - Baarlo

Ook de werkzaamheden bij de pont Steyl-Baarlo zijn gereed. De laatste vierkante meters zijn in de avonduren aangepakt, na sluitingstijd van de veerpont.