Slimme ligplaatsen voor binnenvaart Calandkanaal gereed

Slimme ligplaatsen voor binnenvaart Calandkanaal gereed
17-11-2017 17:10 | Haven Nieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Met de oplevering van steiger 6 deze week zijn de twaalf nieuwe ‘slimme’ ligplaatsen voor de binnenvaart in het Calandkanaal allemaal opgeleverd. De ligplaatsen beschikken bijna allemaal over een composieten loopbrug. Door de afstand van 64 meter komen de schepen verder van de kade af te liggen waardoor de boegschroeven minder schade aan het talud veroorzaken.

“Het Havenbedrijf Rotterdam wil internationaal toonaangevend zijn in duurzaamheid. Verbeteringen in de infrastructuur van de haven staan daarom voortdurend in het teken van innovatieve oplossingen die zowel duurzaam als efficiënt moeten zijn. De havenbruggen voor de binnenvaart, volledig uitgevoerd in kunststofcomposiet, maken daar deel van uit”, aldus Ronald Paul, COO Havenbedrijf.

Meer slimmigheden

Er zijn nog andere slimmigheden aan de nieuwe binnenvaartligplaatsen toegevoegd. Zo staan op de kade de zogenoemde dynamische scheepvaartverkeer informatiepanelen (DSIP). Dit zijn digitale verkeersborden met informatie voor scheepvaart. De afmeerpalen van de ligpalen hebben dankzij een kunststof buispaalcover een betere bescherming dan de voorheen gebruikte folie. De afvalcontainers hebben vulgraadsensoren gekregen, zodat je op afstand kan zien of de bak vol is. Drie weken geleden werden al bij wijze van proef biohutten in het kanaal geïnstalleerd. Dit is een kunstmatig gecreëerde leefomgeving voor opgroeiende vis.

Minder staal

Enkele slimme ligplaatsen hebben ook sensoren die moeten uitwijzen wat de aanmeersnelheid van binnenvaartschepen is. Daar is nog nooit onderzoek naar gedaan. De opgedane kennis kan dan gebruikt worden bij het aanleggen van nieuwe ligplaatsen. Eerder onderzoek wees uit dat dankzij de verkeersbegeleiding zeeschepen veel langzamer afmeren en veel minder druk op kades veroorzaken dan algemeen werd aangenomen. Dit heeft ertoe geleid dat meerpalen minder staal nodig hebben en ook minder diep de grond in hoeven.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier