Clicky


Op emplacement Pernis kan weer gerangeerd worden met gevaarlijke stoffen

Op emplacement Pernis kan weer gerangeerd worden met gevaarlijke stoffen
07-03-2023 10:33 | Algemeen | auteur Redactie

ROTTERDAM - Op emplacement Pernis kan weer gerangeerd worden met gevaarlijke stoffen. Dat betekent dat het emplacement weer volledig in gebruik is genomen. Sinds 1 januari 2023 was handelen van treinen en wagons met gevaarlijke stoffen tijdelijk niet mogelijk.

Vanwege lekkages in het nieuw aangelegde brandblussysteem was er tijdelijk geen goed werkend brandblussysteem aanwezig op emplacement Pernis. Dit was de reden om het emplacement tijdelijk buiten gebruik te nemen, meldt ProRail.

In januari 2023 zijn de lekkages verholpen, maar bij nieuwe testen ontstonden nieuwe lekkages. Daarop zijn extra adviseurs aangetrokken om de vraag wat hier precies aan de hand was en hoe het opgelost kon worden te beantwoorden.

Van maandag 20 februari tot en met donderdag 2 maart is de oplossing, die bestond uit het verstevigen van iedere verbinding in het systeem, uitgevoerd en getest. Sinds maandag 6 maart 12:00 uur kaner  weer gereden worden met gevaarlijke stoffen op Pernis.

Regiodirecteur Helga Cuijpers: "Ik ben voor alle betrokken vervoerders, terminals en verladers opgelucht dat Pernis weer zonder logistieke beperkingen beschikbaar is. Het heeft langer geduurd dan we gehoopt en verwacht hadden. Dat kwam door de complexe werkzaamheden. Ik wil iedereen extern en intern die zich heeft ingezet om de logistiek, gegeven de beperkingen, draaiende te houden en degenen die de werkzaamheden tot een goed einde hebben gebracht hartelijk danken.”

"Ik wil iedereen die zich heeft ingezet om de logistiek, gegeven de beperkingen, draaiende te houden hartelijk danken", aldus Helga Cuijpers regiodirecteur bij ProRail

De werkzaamheden op Pernis zijn hiermee nog niet afgerond. De komende periode gaat proRail hard aan de slag om de laatste werkzaamheden te verrichten. Zo moet het systeem nog gespoeld worden om ervoor te zorgen dat zand, stenen en mogelijk ander materiaal uit de leidingen verdwijnt. Maar ook moeten er nog calamiteitenwegen aangelegd worden, wordt er verlichting geplaatst en worden hekwerken verwijderd.