Clicky


DFDS neemt twintig nieuwe elektrische vrachtwagens in gebruik in haven van Göteborg

DFDS neemt twintig nieuwe elektrische vrachtwagens in gebruik in haven van Göteborg
03-03-2023 15:02 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

GÖTEBORG - Vrijdag 3 maart voegde DFDS twintig nieuwe elektrische vrachtwagens toe aan haar vloot in Göteborg. Dit is de grootste levering van zware elektrische vrachtwagens in Scandinavië. Samen met nog eens dertig elektrische trucks die later worden geleverd, is het wagenpark in Göteborg goed voor een aanzienlijk deel van de 125 elektrische Volvo-trucks die DFDS heeft besteld voor uitrol in 2023. De nieuwe elektrische trucks zullen worden gestationeerd in de DFDS vrachtwagendepot in Arendal, in het buitengebied van de haven van Göteborg.

De trucks zijn van het Volvo FM Electric-model en kunnen samen een totale lading van 44 ton dragen, met een actieradius tot 380 kilometer. De vrachtwagens zullen worden ingezet voor korte en lange afstandsopdrachten in de toeleveringsketen van DFDS, om te voldoen aan de toegenomen vraag naar duurzame transportactiviteiten die DFDS ziet bij haar klanten.

In 2021 lanceerden DFDS en Volvo Trucks een gezamenlijk project voor duurzame wegtransportactiviteiten, en de weg naar CO2-neutraliteit in 2050 vereist voortdurende samenwerking met actoren in zowel de industrie als de samenleving.

Dit wordt benadrukt door Niklas Andersson, Executive Vice President en Head of Logistics Division bij DFDS: “Het vervangen van onze conventionele dieseltrucks door alternatieven zoals Volvo FM Electric-trucks zal een aanzienlijke impact hebben op onze CO2-uitstoot. Maar er is veel meer voor nodig dan financiële investeringen. De transitie vereist de juiste infrastructuur en samenwerking tussen verschillende delen van de samenleving. Dat kan niet geïsoleerd worden bereikt.”

Van de kant van de haven werken zij samen met terminaloperators en klanten om de transitie te ondersteunen. Op zee natuurlijk, maar ook de focus op de transitie voor vervoer over land staat hoog in het vaandel. Dit omvat de aanleg van laadinfrastructuur en waterstofstations op verschillende locaties in de haven, en terminaloperators hebben voorrang ingevoerd voor elektrische vrachtwagens bij de gates die het meest worden gebruikt door vrachtwagens.

Verlenging van de groene corridor tussen de haven van Göteborg en Gent

DFDS is een belangrijke speler in de haven van Göteborg – zowel op land als op zee, waar de rederij 16 afvaarten per week heeft in de havens van Immingham, Zeebrugge en Gent. De havenautoriteiten van Göteborg en Gent hebben samen met DFDS een zogenaamde groene corridor aangelegd tussen de haven van Göteborg en Gent.

Concreet betekent de groene corridor dat DFDS van plan is haar huidige schepen op deze route de komende jaren aan te passen zodat ze op alternatieve brandstoffen kunnen varen. In de volgende fase, rond 2026 en later, wil DFDS starten met de introductie van nieuw gebouwde schepen die op ammoniak of methanol lopen. Wat de havens betreft, ze bieden kortingen op haventarieven, elektrische aansluitingen aan de kade en een engagement om de toegang tot alternatieve brandstoffen veilig te stellen.

“Nu DFDS elektrische vrachtwagens heeft geïntroduceerd om zowel Göteborg als Gent te bedienen, kan de groene corridor op het land worden verlengd. Dit is natuurlijk zeer positief voor de logistiek rond de twee havens, en het levert ook een belangrijke bijdrage aan de ambitieuze klimaatdoelstelling van de haven van Göteborg om de havengerelateerde kooldioxide-emissies in de regio Göteborg – zowel op zee als op het land – met 70% te verminderen. % tegen 2030”, zegt Edvard Molitor.

Foto's

  • DJMiddelkoop
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions