Clicky

 
Transport Online - Goed resultaat in slotfase om zeep: Hoondert weer gekanteld

Goed resultaat in slotfase om zeep: Hoondert weer gekanteld

Goed resultaat in slotfase om zeep: Hoondert weer gekanteld
02-01-2023 22:56 | Etappes | auteur Redactie

AL ULA - In tien jaar rally raids lag Adwin Hoondert nooit op zijn kant, maar in nog prille Dakar Rally 2023 ging het al twee keer mis. Dat was jammer want net als in de eerste etappe was Hoondert goed onderweg. Hij reed rond de vijftiende, zestiende plaats toen hij 7 kilometer voor de finish bij Al Ula onderuit ging.

‘Als’ telt niet, en al helemaal niet in de Dakar Rally, maar als er iemand bij de autosportbond FIA niet een vinkje in het verkeerde hokje had gezet, was er misschien niets gebeurd. Door een verkeerde registratie mocht Hoondert zijn zestiende tijd van de proloog niet verzilveren als startplaats in de eerste etappe. “Er heeft iemand zitten slapen en wij hebben het ook niet in de gaten gehad. Maar het gevolg is wel dat we als snelle assistentie staan geregistreerd en daardoor ook begrensd zijn wat snelheid betreft. Of en wanneer we dat recht krijgen, is niet duidelijk, maar de ellende hebben we er al van gehad.”

Doordat ze zo laat startten, kwamen Adwin Hoondert, Jasper Riezebos en Erwin de Vos in het stof en het donker te rijden. De verlichting op de Renault is daar onvoldoende op berekend. Daardoor zagen ze niet goed waar ze reden en kwamen ze in een duinpan terecht. En in de tweede etappe gebeurde hetzelfde. “Doordat we gisteren zo laat waren, kwamen we vandaag weer in de achterhoede te rijden”, vertelt Hoondert.

“Het ging best goed en we konden er veel inhalen, maar als dat elke dag moet, zit je je wel te verbijten. In de duinen in het laatste stukje zagen we gewoon niet waar we heen moesten. Daardoor ging het weer mis. Pascal de Baar, onze teamgenoot bij Riwald, heeft ons weer overeind gezet. Misschien hebben we een waypoint gemist in de duinen, maar dat is dan jammer. Ze gaan er voor morgen meer licht op zetten.”

Bij de start van de tweede etappe bleek ook nog dat de unit van de satelliet, de Iritrack, het niet deed. Die moest worden vervangen, waardoor Hoondert nog later bij de start kwam. Ook bleek de intercom het niet te doen en ook die moest eerst worden gefikst. “De hele dag tegen mekaar schreeuwen hou je ook niet vol”, wist Hoondert.

Met alle toestanden ging een mooie klassering rond de vijftiende plaats weer verloren. Hoondert kwam als 22ste over de streep. De keerzijde is dat de Zeeuw nog de enige van de drie Riwald-trucks in de wedstrijd is. Nadat gisteren al Pascal de Baar uit het klassement viel door een brandje, moest vandaag Gert Huzink zich terugtrekken wegens een kapotte turbo die niet op tijd was te repareren. Zij mogen wel doorgaan, maar buiten competitie.

De derde etappe belooft een uitdaging te worden voor de navigators. Van de 669 kilometer van Al Ula naar Ha’il tellen er 447 voor de wedstrijd. Hoondert heeft er alle vertrouwen in. “We beginnen elke dag gewoon weer opnieuw.”

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,986
Diesel1,890

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden