Clicky


Scania test samen met transportbedrijven nieuwe elektrische vrachtwagen die ladingen tot 64 ton aan kan

Scania test samen met transportbedrijven nieuwe elektrische vrachtwagen die ladingen tot 64 ton aan kan
03-10-2022 11:36 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

SÖDERTÄLJE - Een nieuwe elektrische vrachtwagen met een zware batterij is in gebruik genomen op de wegen in de regio Mälardalen, Zweden. De elektrische vrachtwagen is een van de eerste in zijn soort en kan ladingen tot 64 ton aan. Het zijn Scania, transport- en machineservicebedrijf Foria en recycling- en milieubedrijf Rang-Sells die dit mogelijk hebben gemaakt. De elektrische vrachtwagen is onderdeel van het REEL-project.

“Onze nieuwe elektrische vrachtwagen zal deel uitmaken van een transportoplossing die een circulair systeem mogelijk maakt. Foria kan nu vliegas van de thermische krachtcentrale in Mälardalen naar de nieuwe faciliteiten van Ragn-Sells vervoeren, waar waardevolle zouten kunnen worden gerecycled en hergebruikt, zonder uitstoot van de vrachtwagen”, zegt Fredrik Allard, hoofd Power Solutions, Scania.

Om de ontwikkeling van geëlektrificeerd, emissievrij zwaar transport te versnellen, zijn Scania, Foria en Ragn-Sells een samenwerking tussen verschillende industrieën begonnen. Scania heeft de batterij-elektrische truck geleverd die ladingen tot 64 ton aankan. Foria is verantwoordelijk voor de truckactiviteiten, waar het vliegas van de thermische krachtcentrale van de regio Mälardalen zal vervoeren om te worden gerecycled in de nieuwe Ash2Salt-faciliteit van Ragn-Sells in Högbytorp, ten noordwesten van Stockholm.

De elektrische batterijtruck rijdt al op de weg om vliegassen van de thermische krachtcentrale in Mälardalen naar Högbytorp te transporteren voor opslag totdat de nieuwe faciliteit operationeel is. Tegenwoordig zijn er verschillende oplossingen voor elektrisch vervoer, maar de meeste zijn voor kortere afstanden en met minder zware vrachtwagens.

“Deze elektrische truck is een grote stap en van vitaal belang voor Foria als we willen overstappen op elektriciteit en op die manier een stroom willen veranderen die is opgebouwd rond fossiel. De samenwerking met Scania en Ragn-Sells stelt ons in staat toekomstige investeringen in fossielvrije technologieën te leren en te evalueren”, zegt Tove Winiger, Sustainability Manager bij Foria.

Zodra de nieuwe faciliteit is geopend, zal de elektrische vrachtwagen in twee ploegen werken om het aantal transporten op fossiele brandstof te verminderen. Om onnodige en kostbare stops te voorkomen, wordt de vrachtwagen snel opgeladen bij het laden en lossen. In de vestiging van Ragn-Sells in Högbytorp heeft het technologiebedrijf ABB twee zeer efficiënte laders geleverd met een capaciteit van 160 kW. Het is de bedoeling dat diezelfde oplaadmogelijkheid straks beschikbaar komt bij de thermische centrale waar de vliegas wordt opgevangen.

“Wat we doen met vliegas is een van de grootste investeringen die zijn gedaan op het gebied van circulaire recycling van materialen in Zweden. We zijn blij dat de samenwerking met Scania en Foria een elektrisch fossielvrij transport van vliegas van en naar onze fabriek mogelijk maakt”, zegt Erik Wastesson, projectmanager bij Ragn-Sells.

Deze samenwerking maakt deel uit van Regional Electrified Logistics (REEL), een initiatief waarbij toonaangevende Zweedse bedrijven en organisaties de transitie naar geëlektrificeerde emissievrije transporten op onze wegen versnellen. Het initiatief wordt geleid door CLOSER, het Zweedse platform voor transportefficiëntie, dat profiteert van de steun van het programma Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) om de weg vrij te maken voor de overgang naar elektrisch vrachtvervoer op de Zweedse markt.

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus