Clicky


Amazon en Rhenus gaan eActros LongHaul in 2023 in de praktijk testen

Amazon en Rhenus gaan eActros LongHaul in 2023 in de praktijk testen
15-09-2022 11:18 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie | Esther van der Wal

STUTTGART - Mercedes-Benz Trucks zal in een vroeg stadium beginnen met het in de praktijk testen van zijn batterij-elektrische zware langeafstandstruck. Amazon en Rhenus zullen de eActros LongHaul al in 2023 in de praktijk gaan testen. De twee bedrijven hebben elk een intentieverklaring getekend met Mercedes-Benz Trucks.

Logistiek dienstverlener Rhenus zal de e-truck op veel verschillende bedrijfsterreinen inzetten om zoveel mogelijk ervaring op te kunnen doen. Hiertoe wordt het voertuig onder meer getest bij het vervoer van zeecontainers en met een dekzeiloplegger op functionaliteit en geschiktheid voor dagelijks gebruik.

De eerste prototypes van de elektrische vrachtwagen worden al intensief getest. De eActros LongHaul wordt dit jaar ook getest op de openbare weg. De serieproductie staat gepland voor 2024.

De eActros LongHaul heeft een actieradius van zo'n 500 kilometer op een enkele acculading en is in staat tot high-performance laden - het zogenaamde megawatt laden. Een "concept-prototype" van de eActros LongHaul zal het hoogtepunt zijn van Mercedes-Benz Trucks op de IAA Transportation van dit jaar in september in Hannover.

Michael Scheib, Head of Product Management, Mercedes-Benz Trucks: "Zoals bij al onze e-trucks, zullen we vertrouwen op vroege praktijktests met klanten voor onze eActros LongHaul. Hierdoor kunnen onze ingenieurs waardevolle kennis incorporeren die is opgedaan met real-world operaties - vooral met betrekking tot high-performance opladen - direct in de ontwikkeling van het serieproductievoertuig. We zijn erg blij met de geplande partnerschappen met Amazon en Rhenus."

Andreas Marschner, Vice President, Amazon Transportation Services: “Amazon heeft beloofd om tegen 2040 in het hele bedrijf CO2-neutraal te worden, dat wil zeggen netto nul. Transport is een kernelement van deze reis. Vanwege het huidige bereik van batterijen is opladen een belangrijke uitdaging die we moeten aangaan. Het bouwen van krachtige oplaadoplossingen is een veelbelovende aanpak en we zijn verheugd om het te testen met onze partners.”

Sascha Hähnke, algemeen directeur van Rhenus Transport: "Natuurlijk vormt het zogenaamde depotladen de basis voor het gebruik van batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen. Maar als we in Duitsland in het hele land aanzienlijk meer e-trucks willen inzetten toekomst en vooral over langere afstanden, zullen we alle laadalternatieven moeten gebruiken. Hierbij hoort natuurlijk ook high-performance laden op de weg en idealiter tijdens de wettelijke rusttijden. Alleen zo komen we tot een optimale truck capaciteitsbenutting."

Real-world operatie onderdeel van project: "High performance opladen voor langeafstandsvrachtvervoer"

Amazon en Rhenus zijn van plan om de eActros LongHaul te testen in het kader van het testproject "High performance charging for long-haul trucking" (HoLa), onder auspiciën van de VDA. Het doel van HoLa is de ontwikkeling, exploitatie en wetenschappelijke ondersteuning van een krachtige laadinfrastructuur voor langeafstandsvervoer op batterijen.

Naast Daimler Truck zijn ook andere consortiumpartners uit de industrie en het onderzoek bij het project betrokken. In eerste instantie worden CCS-laadstations geïnstalleerd op verschillende locaties langs de A2 tussen Berlijn en Noordrijn-Westfalen. Naarmate het project vordert, zullen de geselecteerde locaties worden uitgerust met laadstations die het megawatt laadsysteem (MCS) mogelijk maken.

De HoLa-oplaadpunten komen op meerdere locaties langs de A2. Deze bevinden zich zowel direct aan de snelweg als in logistieke centra. Op deze manier kan het systeem worden getest onder reële omstandigheden en kan een authentieke gebruikerservaring worden opgedaan. Een focus van het testen ligt op het snelladen van e-trucks: de batterij-elektrische voertuigen moeten binnen de wettelijke pauze van 45 minuten op hoog vermogen kunnen worden opgeladen.

Testen door klanten is een integraal onderdeel van de ontwikkeling van e-trucks

Een team van Mercedes-Benz Trucks, gespecialiseerd in klanttesten, zal de klanten gedurende de hele projectperiode begeleiden. De e-truckchauffeurs krijgen uitgebreide instructies over het gebruik van het voertuig en het laadsysteem. Feedback van chauffeurs zal worden verzameld in de vorm van regelmatige interviews en vragenlijsten om te consolideren en vervolgens te evalueren voor de verdere ontwikkeling van de prototypes en laadtechnologie. In de e-trucks zijn ook meetinstrumenten geïnstalleerd, die tijdens het rijden gegevens verzamelen en voor evaluatie naar Mercedes-Benz Trucks verzenden. Geselecteerde gegevens worden vervolgens beschikbaar gesteld aan de betrokken onderzoeksinstellingen.

eActros LongHaul voor lokaal CO2-neutraal langeafstandstransport

De batterijen die in de eActros LongHaul worden gebruikt, maken gebruik van lithium-ijzerfosfaatceltechnologie (LFP). Deze worden vooral gekenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De accu's kunnen in ruim 30 minuten van 20 tot 80 procent worden opgeladen bij een laadstation met een vermogen van ongeveer een megawatt.

De grote actieradius op een enkele lading in combinatie met megawatt opladen resulteert in een totale actieradius die vergelijkbaar is met die van conventionele vrachtwagens en maakt dus tweeploegendienst mogelijk. Het voertuig wordt ook gekenmerkt door een bijzonder goed uitgebalanceerde aandrijflijn voor een zeer aangename rijervaring.

Bovendien beschikt de eActros LongHaul over de talrijke veiligheidsinnovaties van de fabrikant. De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch langeafstandstransport is om klanten een totaaloplossing te bieden die bestaat uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en diensten.

De eActros LongHaul moet de juiste keuze zijn voor klanten op het gebied van winstgevendheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid.