Clicky


Transportbedrijven genoodzaakt om LNG-vrachtwagens stil te zetten door hoge energieprijzen

Transportbedrijven genoodzaakt om LNG-vrachtwagens stil te zetten door hoge energieprijzen
13-09-2022 11:50 | Transport | auteur Redactie | Esther van der Wal

ZOETERMEER/DAMWÂLD - De bizar hoge gasprijs raakt ons allemaal in onze portemonnee maar wat nu als je als transportbedrijf net miljoenen geïnvesteerd hebt in vrachtwagens die op LNG rijden?

Maar eerst, wat is LNG eigenlijk en waarom is het zo duur? LNG staat voor 'Liquefied Natural Gas', oftewel vloeibaar aardgas. Aardgas is één van 's werelds snelst groeiende energiebronnen en het is de schoonste fossiele brandstof. Het gas komt uit ondergrondse reservoirs van over de hele wereld en is in een grotere mate aanwezig dan olie, wat het een duurzaam alternatief maakt. Dat is ook de reden waarom veel transporteurs zijn overgestapt op vrachtwagens die rijden op LNG.

Al vanaf 2019 stijgt de prijs van gas maar sinds de oorlog in de Oekraïne en de sancties die zijn opgelegd aan Rusland is het gas schaars geworden en is de prijs explosief gestegen. En verwacht wordt dat dit komende winter alleen nog maar erger wordt. De huidige kiloprijs van LNG bedraagt in Nederland, volgens brandstofleverancier Rolande, € 5,31. Op een kilo LNG kun je ongeveer net zover rijden als op een liter diesel. De huidige dieselprijs bedraagt € 2,167.

In Brussel wordt er op dit moment nagedacht over een compensatieregeling voor bedrijven die door de gestegen energieprijzen in de problemen komen. Het idee is om een deel van de winsten van energiebedrijven terug te laten vloeien naar sectoren die hard getroffen worden. TLN wil dat ook bedrijven in transport en logistiek die geraakt worden door de energiecrisis gebruik kunnen maken van een dergelijke regeling.

Vrachtwagens stilzetten

"Ondernemers in onze sector worden door de zeer forse stijgingen van de prijs van brandstof en energie gedwongen tot pijnlijke keuzes. Zo zijn bedrijven die volledig op LNG rijden door de hoge prijzen genoodzaakt vrachtwagens stil te zetten", aldus TLN. 

Er rijden ongeveer 1.000 Nederlandse vrachtwagens op vloeibaar aardgas rond. Maar ook in de distributiecentra leiden de verhoogde prijzen tot problemen. Denk bijvoorbeeld aan ondernemingen die werken met gekoelde of bevroren producten en die daardoor relatief veel stroom gebruiken.

Bij sommige grote transportbedrijven bedraagt meer dan een derde van de totale vloot uit LNG-vrachtwagens.

"Voor overheden, politici en energieleveranciers ligt er een groot belang om transporteurs nu niet in de kou te laten staan. Wie door de omstandigheden nu afscheid neemt van LNG-trucks zal geen aandeel meer willen en kunnen leveren voor de overstap naar bioLNG. En juist daarmee is de grootste CO2-reductie te realiseren. De LNG-sector heeft steeds benadrukt dat de toepassing van LNG opschaling nodig heeft om efficiënte productie van bioLNG mogelijk te maken", vervolgt TLN.

TLN houdt nauwlettend de ontwikkelingen in Brussel in de gaten en dringt er zowel op Europees als nationaal niveau op aan om zo spoedig mogelijk met een compensatieregeling te komen voor de sector.