Clicky


Wezenberg biedt inkijkje in transportbedrijf tijdens 77-jarig jubileum

Wezenberg biedt inkijkje in transportbedrijf tijdens 77-jarig jubileum [+foto's]
05-09-2022 16:36 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie | Freerk van der Wal

IJSSELMUIDEN - Afgelopen weekend vierde Wezenberg Groep uit IJselmuiden hun 77-jarig jubileum. Het familiebedrijf bestond in 2020 75 jaar maar door de coronapandemie kon dat toen niet grootschalig gevierd worden. Vrijdagmiddag en -avond 2 september was voor genodigden die naast de festiviteiten tevens een rondleiding kregen door het transportbedrijf. Zaterdag 3 september werd het jubileum gevierd met andere belangstellenden die een inkijkje in het transportbedrijf en het chauffeursvak kregen middels het zelf rijden in een vrachtwagen, een simulator en diverse andere activiteiten.

 

Wezenberg Groep is vanaf de oprichting in 1945 gespecialiseerd in het vervoer van groente en fruit uit het omliggende tuinbouwgebied ‘De Koekoek’. Wat begon met paard en wagen werd in 1966 een landbouwtrekker met oplegger tot de eerste vrachtwagen in 1981, een DAF 2300 en de eerste Scania 81. Dit was het begin van het transportbedrijf. De paarden werden ingezet voor de fokkerij. Ook werd de handel in materieel een onderdeel van de diensten.

 

 

Onder leiding van Benny Wezenberg werd de uitbreiding gezocht in heel Nederland. Benny’s vrouw, Marijke, werd een belangrijke factor in de transportonderneming. 

In 1993 is zoon Gert Wezenberg toegetreden. Hij heeft ervoor gezorgd dat het voorheen nog uitbestede internationale transport werd uitgebreid. Ook werden er bedrijven overgenomen om het marktaandeel te vergroten.

In 1999 werd het veilinggebouw van The Greenery overgenomen. De Wezenberg Groep zag hier een unieke kans en het Agrarisch Logistiek Centrum (ALC) werd opgestart. Door het aantrekken van het ALC werden de marktactiviteiten verbreed. Een op- en overslagcentrum was een verrijking van de activiteiten.

Op 1 augustus 2001 sloeg het noodlot toe en verwoestte een felle uitslaande brand het ALC volledig. De directie besloot hierop over te gaan tot nieuwbouw van de verwoeste panden. De werkzaamheden stonden na de brand in augustus 2001 niet stil. De chauffeurs konden gewoon hun werk blijven doen. Inmiddels had Wezenberg een eigen leger aan hardwerkende chauffeurs opgebouwd. Zij droegen (en dragen) een belangrijk steentje bij aan de groei en bloei van het bedrijf.

Op 17 september 2001 werden de plannen voor de nieuwbouw voorgelegd aan de gemeente. Op 17 december 2001 was de eerste fase van het nieuwbouwplan al gerealiseerd. In de zomer van 2002 was het pand klaar en konden belangstellenden op de open dag een kijkje nemen in het pand.

Direct na het akkoord van de Tweede kamer met betrekking tot de Euro 6 motor, heeft Wezenberg in 2012 en 2013 een totaal van 100 nieuwe Scania vrachtwagens met Euro 6 motor in gebruikgenomen.

In 2015 stond er bij de ‘hofleverancier’ opnieuw een bestelling voor 170 nieuwe wagens. De trucks werden uitgevoerd met Topline en Highline cabines. De trucks met Highline cabine werden ingezet als LZV. In 2018 stond er opnieuw een bestelling van 134 nieuwe trucks.

In 2018 had het familiebedrijf bijna alle werkzaamheden verhuisd van de Veilingweg naar de Spoorstraat, maar de garage en de werkzaamheden daarvan bleven achter op de oude locatie. Toch was het wel zo prettig als alles ‘onder één dak’ zou zitten.

Begin 2020 kwam het plan om de werkplaats over te zetten naar de Spoorstraat. Naast het spoor stond de voormalige fustloods, die al in gebruik was toen de veiling nog bestond. Deze werd omgebouwd tot een nieuwe en moderne garage/werkplaats, maar ook een gedeelte voor de wasstraat en het museum.

Het oude pand werd volledig gestript tot alleen het oude skelet er nog stond. Alles werd opgeknapt en aangepakt. In mei 2020 werden de eerste wanden al gezet. Begin februari 2021 was de hal helemaal afgebouwd en klaar om in gebruik te worden genomen. Ook werd de nieuwe werkplaats voorzien van zonnepanelen.

 

In 2022 nam het bedrijf een nieuwe krattenwasserij in gebruik.

Benny hanteert een belangrijke stelregel voor de firma. Een chauffeur moet in zijn truck evenveel comfort en rijgenot kunnen ervaren als in zijn eigen luxe auto. Hij, of zij, moet zich veilig en thuis voelen in de cabine. 

 

Wat destijds begon als eenmanszaak met paard en ploeg groeide uit tot een concern met drie vestigingen, bijna 400 medewerkers, ruim 160 vrachtwagens en 40.000 m2 op- en overslagruimte. Jaarlijks worden er door de vrachtwagens van Weezenberg in binnen- en buitenland zo’n 25 miljoen kilometer afgelegd.